2016-07-12

DEN NYA GARNFAVORITEN CATONA

Jag får ofta frågor om vilka garn jag använder, och när jag började virka på riktigt tyckte jag att det var svårt att förstå sig på alla olika typer av garner och material som finns att välja mellan. Jag är fortfarande ingen expert, men jag vet i alla fall vad jag gillar för typ av garner. Jag virkar nästan uteslutande i bomullsgarner. Allra helst ska det vara 100% bomull, men visst kan det även gå bra med en mix av bomull och akryl så länge det är större procentandel bomull, som till exempel Baby Summer och Tilda.

För ett tag sedan fick  jag möjligheten att provvirka med garnet Catona från Scheepjes i samband med lanseringen av Favoritgarner i mars månad. Catona är just ett sådant garn som jag gillar; 100% bomull, som även är merciserat vilket gör att det blir lite mer lyster i det. 

Jag fick hämta ut ett stort paket, utan att egentligen veta vad jag kunde förvänta mig. När jag öppnade lådan blev garnfantasten i mig helt lyrisk över alla de vackra färgerna som fullkomligt hoppade på mig.
Catona finns nämligen i hela 81 nyanser, vilket öppnar dörrarna för oändligt många härliga färgkombinationer! Det lilla i-landsproblemet som det medför är ju såklart att det blir så extremt svårt att välja, för man vill ha precis alla färger - och gärna tio av varje så att man kan göra fina storprojekt.
Ännu en person som blir lyrisk av alla härliga färger.
Garnet har samma tjocklek som de garner som jag oftast virkar med, och vilken virknål jag använder beror på vilken typ av arbete jag gör. När jag virkar amigurumis vill jag att det ska bli tätt så att stoppningen inte syns, och då använder jag virknål 2,5 eller 3. När jag virkar en filt som jag vill ska bli riktigt mjuk och luftig använder jag virknål 4. Det här är i stort sett en regel för de garner jag använder, men ändå skiljer de sig lite åt. Jag skulle inte direkt kombinera Catona med vilket garn som helst. Däremot upplever jag att det går fint att kombinera med garnet Camilla Cotton, då de båda är merciserade garn. Å andra sidan skulle jag inte använda Catona tillsammans med Safran eller Tilda i ett projekt, då de är både mattare och lösare spunna.
Catona och Camilla Cotton är båda merciserade bomullsgarn.
Jag försökte mig på att göra en liten jämförelse mellan de garn som jag använder mest. Vad jag försöker visa med bilden är att trots att jag upplever tjockleken som i stort sett den samma på samtliga garner så skiljer de sig på hur de är spunna.

Ni som följer mig på Instagram har redan sett lite av det som jag har gjort med garnet hittills.
Blivande sittdynor till balkongen.
Klassisk mormorsruta.
Blivande barnvagnsmobil.
Babyfilt virkad i fasta maskor.
I övrigt är jag redan inne på min fjärde semestervecka, och har nu fem veckor kvar. Göteborg erbjuder mest regn och jag längtar tillbaka till stranden på Mallorca. Igår satt jag på lekplatsen och virkade medan barnet lekte med geggamoja, när himlen plötsligt öppnade sig och jag fick ta tag i nål och garn och fly in under ett träd - inte lika kul.
Hon som inte är lika bekymrad över vädret som en annan... 




3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Tack för alla fina bilder , nu skall jag virka filtar med nummer 4 istället för 2.5 Med vänlig hälsning / Britt

Anonym sa...

Hej igen. Min fråga är syr du ihop rutorna med en färg . Med vänlig hälsningar Britt

Anonym sa...

Hej. Din mailadress fungerar inte Min mailadress är britt@nikkarinen,se