2016-03-12

VIRKADE FÄRGGLADA STJÄRNOR

Just nu läser vi mycket Alfons här hemma. Böckerna tog jag med mig från mitt barndomshem för ett par veckor sedan, så det är väldigt mycket nostalgi över just dessa böcker. "Vad sa pappa Åberg?" är en av favoriterna, både för barn och förälder, och jag gillar speciellt den delen som handlar om lördagsfriden - den där känslan när allt är avklarat och iordning och man bara får ta det lugnt. 
Senare  idag ska vi, precis som familjen Åberg, storhandla och fixa iordning lite här hemma, men för min del brukar lördagarna även starta med lugn och ro. Lördag är nämligen min dag att ha sovmorgon. Men min kropp är funtad som så att jag inte riktigt kan sova på morgonen, den är liksom inställd på att vakna precis som en vardag. Om inte ännu tidigare. Bara för att jävlas.
MEN! Detta innebär alltså att lördagsmorgnarna börjar med ett par timmar av virkning och kolla på serier i sängen, samtidigt som man hör barnet härja omkring utanför dörren och pratar om sånna där gulliga saker som bara hon gör. Bättre känslor finns nog inte än denna lördagsfrid.
Nog för att det är svårt att slå den där känslan när man går hem en fredag för att ha hela härliga helgen framför sig, så måste jag säga att jag i stort sett alltid går hem glad och nöjd varje dag. Jag arbetar ju som lärare, och har sedan augusti dessutom varit mentor för en egen klass. Min första klass. En årskurs fem fylld med tjugo fantastiska individer. De här stjärnorna virkade jag i somras, och varje stjärna symboliserar en elev. Såklart är ingen stjärna lik en annan, eftersom alla är unika. De hänger i fönstret i klassrummet tillsammans med en liten "skylt" med namn och födelsedatum, självklart i kronologisk ordning.
Jag har virkat dem med lite olika garner, bland annat Safran, Tilda och Summer Baby samt virknål 3. Mönstret är från ATERG Crochet och finns att köpa här.


2 kommentarer:

Mamma Mia sa...

Alla stjärnor lika fina oavsett om de ligger i en hög eller visar sig prydligt i rad. Gissar att det är precis som med dina barn. Har du tänkt på att dessa stjärnor kan komma förfölja dem långt längre än din ålder som du har i dag? "Tänk vilken fröken jag hade som gjorde mina egenskaper i färger som blev jag!" .
Min fröken skrev en berättelse om troll ute på skidutflykt. Jag fick namnet Maria Pepparkornsöga. Har aldrig glömt detta trots att det är nu 41 år sedan.
Lycka till med alla dina stjärnor. Du är en underbar fröken! Kram

Anonym sa...

Hej. Alla dina saker du gör är jättevackra. Du är en jättefin lärare. Med vänlig hälsning / Britt