2016-03-20

KANINÄGG - MÖNSTER

Det är faktiskt på riktigt - det finns faktiskt kaninägg! I alla fall om man ska tro barnet som bor i det här hushållet. Som jag tidigare har skrivit så har hon ett relativt nytt intresse för kaniner, så nu ska allt vara kaniner helt plötsligt. Samtidigt är hon i den där åldern då hon börjar inse att hon är stor och ska därför gärna leka mamma, således blir hon alltså en mammakanin. Och är man en mamma måste man ju ha barn, och tydligen så kommer kaninbarn ur kaninägg. Logiskt! Nu är det ju dessutom kaninsäsong med påsken runt hörnet, så jag passade på att svänga ihop några kaninägg och de fick mer än godkänt. Jag gissar att intresset för kaninägg är något som är väl utbrett över landet, så jag tänkte dela med mig av mönstret.

MÖNSTER - såhär gör du:

Kort info:
Jag har använt garnet Safran och virknål 3,5.

* Varv 18 och 21 går inte jämnt ut. Det blir en maska "extra" på slutet.

* Jag använder nästan alltid säkerhetsögon till mina virkade figurer,
dels för att det känns säkrast, men jag tycker också att det blir finare än att brodera ögon.


Start: 
Börja med att lägga upp 4 luftmaskror och slut dem till en ring med en smygmaska.

Varv 1:
6 fm i ringen [6]

Varv 2:
1 fm, 2i1. Upprepa varvet ut. [12]

Varv 3:
2 fm, 2i1 [18]

Varv 4:
3 fm, 2i1 [24]

Varv 5-10:
Sex enkla varv [24]

Varv 11:
3 fm, 2 fm tillsammans [18]

Varv 12-13:
Två enkla varv[18]

Varv 14:
2 fm, 2 fm tillsammans [12]

Varv 15-17:
Tre enkla varv [12]

Varv 18:
2 fm, 2 fm tillsammans [15]

Varv 19-20:
Två enkla varv [15]

- Fäst ögon och brodera en nos -

Varv 21:
1 fm, 2 fm tillsammans [8]

Spara en lång bit garn och avsluta med att trä genom
varannan maska och sedan dra ihop.


Öron:
Lägg upp 8 luftmaskor.
Börja virka i den andra maskan från nålen:
4 fasta maskor och sedan 3 halvstolpar.
Gör en luftmaska och fortsätt virka på andra sidan:
3 halvstolpar och sedan 4 fasta maskor.
Klipp av garnet och spara en bit till att sy fast örat på kroppen.


Jag kan dock tillägga att vi har bakat en hel del kakor med just kaninägg. Om det gör den lilla kaninmamman till kannibal vet jag inte...  kanske är hon snarare en kaninbal - och det låter ju inte alls lika barbariskt!


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej. Allt du gör är så himla sött och vackert . Glad Påsk önskar Britt