2015-02-12

VIRKADE BABYFILTAR - THE CANDY COLLECTION

Just precis så. Min besatthet av att virka filtar fortsätter. Här är de två senaste i samlingen. För mig är det lite som terapi att virka något som man redan har gjort tusen gånger innan. Händerna går som av sig själva och man slipper tänka, något som kan vara mycket efterlängtat i det yrket jag har som lärare.

Jag har ju gjort ganska många filtar av vanliga klassiska mormorsrutor, och jag gillar att variera dem med olika färger. Här valde jag dessutom att sy ihop dem med en avvikande färg, som jag tycker ger det där lilla extra. Den andra filten är virkad endast med halvstolpar fram och tillbaka. Lättare än så blir det inte. Dessutom lät jag bli att klippa av garnet vid färgbytena, utan plockade bara upp det igen när det var dags, vilket innebär att det blev minimalistiskt med trådar att fästa. 
Vanligtvis sitter man här en torsdagskväll och är glad och nöjd över att det är fredag imorgon, vilket i stort sett betyder helg! Så är inte fallet för mig idag. Jag har nämligen sportlov och har inget behov alls för att det ska ta slut. Veckan har gått alldeles för snabbt, trots att jag verkligen har maximerat den. Jag och Leah har varit och lekt mycket i vårvädret som Göteborg fick ta del av i början av veckan. Egentligen är det ju inte klokt vad man får energi av lite sol och några plusgrader. Och bara det där att man slipper klä på barnet full vintermundering och att det inte gör något när mössan ramlar av under gungturen. - hurra! (Men en liten virkad halsduk skulle såklart sitta på.)


5 kommentarer:

Anne sa...

Fantastiskt vackra filtar. Ursnygga att ha mitten i samma färg på alla rutor, lurar på om jag ska göra något liknande😊Väntar två barnbarn så filtar lär väl komma bra till pass.

Anonym sa...

Hur menar du att du gjorde med färgbyte? Jag virkar en filt med mormorsränder nu och det är ju himla massa trådar. Om jag förstår dig rätt så klipper du inte av tråden? Men det måste man väl göra ändå när man är klar och då blir det ju två ändar ändå... Vore gulligt om du ville förklara, fästa trådar är ju det tråkigaste i världen

TinaStina sa...

Älskar dina grejer! Filtarna här är otroligt fina! Jätteglad att jag hittat din sida, man blir så glad och får sån inspiration!

Hur många nystan skulle du säga går åt till en filt virkad i mormorsränder om man vill ha en normalstor filt till en vuxen? Jag funderar på Järbo Tropik, har du provat det nån gång?

Anonym sa...

Hej. Hur stora är dina filtar

Med vänlig hälsning / Britt

Anonym sa...

Hej. Hur stora är dina filtar.

min mail britt@nikkarinen.se