2015-02-03

VIRKAD BABYFILT MED OLIKA TYPER AV MORMORSRUTOR

"Nästa inlägg ska i alla fall vara i januari!" tänkte jag med tanke på mitt nyårslöfte, positiv som jag är. Nu är det ju bara att konstatera att det redan har hunnit slå om till februari och att jag inte alls hänger med i svängarna. Nåväl, det är ju bara den tredje februari, så det är ju praktiskt taget fortfarande januari. M-hm!

I alla fall, den här babyfilten färdigställde jag för ett tag sedan. Ni som följer min blogg sedan ett tag tillbaka känner säkert till min kärlek för mormorsrutor. Och filtar också för den delen. Men ibland kan det som vissa dagar känns toppen (att göra samma sak over and over again) upplevas lite tradigt. Alla virkare känner säkert till att man har olika virkhumör. Och om man vill göra en filt av mormorsrutor, men ändå vill ha lite variation i arbetet så var det här ett toppenprojekt. 
Filten består mestadels av oktagoner, som är mycket trevliga att göra om man bortser från alla trådar som ska fästas, men också "vanliga" mormorsrutor och trianglar som sammanfogar dem. Jag utgick från det här mönstret från Red Heart, men gjorde några egna modifieringar på vägen, framförallt vad gällde storleken (med tanke på att mönstret är för en vuxenfilt, om det nu finns ett sådant ord) och kanten då jag inte tyckte att det blev riktigt bra enligt mönstret. Garnet jag har använt är Safran från Drops (rosa och grönt) och Baby Summer från Ice Yarns (vitt) samt virknål 4. När jag virkade kvadraterna och trianglarna använde jag dock virknål 3,5 eftersom jag upplevde att de inte riktigt passade annars.

Och för övrigt är Göteborg just nu täckt i snö. Jag gillar't. Speciellt i kombination med sol. Då är vintern inte så fruktansvärt hemsk trots allt.


3 kommentarer:

Annie sa...

Vilka härliga färger! Jättemysig!

Anonym sa...

Hej! Jag la en kommentar på en av dina bilder på Instagram för ett tag sedan och du tipsade mig då om garnet baby summer. Jag blev dock besviken och förvånad när det inte fanns i vanlig vit... Så- är det det naturvita du har använt i den här filten? Eller har jag på något sätt lyckats missa den vita färgen?

Julia

Linda sa...

Vilken fin filt! :)