2014-09-03

VIRKAD "PIPPIFILT" PÅ BESTÄLLNING

Vardagslunket är igång igen, och återigen har det gått en stund sedan det senaste inlägget. Trots att det finns mindre tid än önskat till övers för allt virkrelaterat har jag lyckats få en del gjort. Jag har gjort en sådan här filt tidigare, och det är en himla tacksam virkning, ett sånt där projekt som man kan virka på även när man koncentrerar sig på annat. Den här filten har jag gjort på beställning till en liten en som ska komma till världen nu i september månad. Mönstret finns här. Slutresultatet blev 50 x 70 centimeter och jag använde mig av garnet Baby Summer (det vita) och Safran (det röda och blåa) samt virknål 4. 


5 kommentarer:

Annie sa...

Jättefin!

Annie sa...

Förresten, snygg 'Virknålen och Majskroken' lapp du hade!

Hanna sa...

Hej! Tack för en fin blogg, har fått mycket inspiration härifrån!

Jag har en teknisk fråga. När man gör t ex en filt och börjar med en rad av luftmaskor så tycker jag att den sidan blir stel i jämförelse med den andra sidan som blir stretchigare. Det brukar resultera i att mina filtar blir lite v-formade. Vad gör jag för fel tror du? Har du något tips?

Tack igen för en suverän blogg!

TIJNA sa...

Tack Hanna! :)
Jag tycker att det låter som att du har virkat lite för hårt första varvet. Det är ett vanligt problem. Pröva att lägga upp luftmaskorna med en större nål så ska det nog gå bättre. Lycka till!

Hanna sa...

Så tacksam för ditt svar, det ska jag prova! Tacktacktack!