2014-07-06

VIRKAT PALLÖVERDRAG - MÖNSTER

Sommaren försvann ett tag från Göteborg, så det känns lite extra skönt att det i skrivande stund, halv nio på kvällen, är 24 grader varmt ute. Tänk vad lite väder kan göra med en egentligen. Och tänk vad en ny pall kan göra! I alla fall känns den som ny, efter en rejäl makeover med ommålning och virkat pallöverdrag.
Var själva pallen kommer ifrån vet jag egentligen inte, den fanns redan hos min sambo när jag träffade honom för sex år sedan. Fast då var den blå. En sån där ful nyans av blå som man helst inte vill ha i sitt hem. Så jag målade om den, svart. Men efter ett par år var den dock inte så himla snygg svart heller. Min kära sambo använde den dessutom som underlag för en färgburk när han skulle måla något för ett tag sedan. Blev pallen snyggare av det? Nej. Så han fick äran att måla om den, vit den här gången. Och med ett virkat överdrag blev det en helt ny pall!
Före. (katastrof)
Efter.
Jag tänkte dela med mig av hur jag har gjort, men eftersom mycket är gjort på frihand för att passa just min pall, med just det garnet jag använde så kan mönstret komma- att behöva anpassas för att nå önskat resultat. Min pall har en diameter på 35 centimeter och jag har använt mig av garnet baby summer och virknål 4. 

MÖNSTER - såhär gör du:

Kort info:
* Jag har som sagt anpassat mönstret efter just min pall och gjort de ökningar och minskningar som behövdes. Följer du mitt mönster till punkt och pricka kommer varven inte att gå jämnt ut, det blir ett par maskor "över" på vissa varv. Virka bara enkla maskor av den typ som anges i mönstret.

* 2i1 betyder att man ska virka två maskor i samma maska

Start: 
Börja med att lägga upp 5 luftmaskor och slut dem till en ring med en smygmaska.

Varv 1: 
Med färg A. 8 stolpar i ringen

Varv 2: 
Med färg A. 2 stolpar i varje maska

Varv 3: 
Med färg B. 3 stolpar i utrymmet mellan "gruppen" på föregående varv

Varv 4: 
Med färg C. Börja varvet på en av stolpgrupperna och gör 1 stolpe i de två första maskorna (en i vardera) och sedan en stolpe med nedtag i varv 2 (alltså färg A). Upprepa vrvet ut.

Varv 5: 
Med färg D. 3 stolpar, 2i1. Upprepa varvet ut.

Varv 6: 
Med färg B. 1 halvstolpe i varje maska.

Varv 7: 
Med färg A. 3 stolpar, 1 dubbelstolpe, 3 stolpar i samma maska. 
Hoppa över en maska och gör en fast maska i nästkommande maska. 
Hoppa över en maska igen och upprepa från början varvet ut.

Varv 8: 
Med färg C. Anslut garnet i en av dubbelstolparna (toppen av "bladet") och gör 5 luftmaskor. Gör sedan en fast maska i nästa bladspets. Upprepa varvet ut.

Varv 9: 
Med färg C. 7 stolpar på luftmaskskedjan och en stolpe i den fasta maskan på toppen av bladet.

Varv 10: 
Med färg D. En stolpe i varje maska.

Varv 11: 
Med färg B. 2 stolpar i samma maska, hoppa över en maska. Upprepa varvet ut.

Varv 12: 
Med färg A. 1 halvstolpe i båda maskorna på stolpgruppen och en halvstolpe i utrymmet mellan grupperna.

Varv 13: 
Det här varvet delas upp i två delar. 
Börja att virka med färg C. Gör en stolpe och en luftmaska, hoppa över en maska och upprepa varvet ut.
(obs! När varvet inleds byts den första stolpen ut mot 3 luftmaskor, vilket innebär att starten på varvet blir 4 luftmaskor.)
Nu har du virkat i varannan maska på varvet - "vik ner" det varv du precis virkat och anslut färg D i en av de tomma maskorna (här finns en hjälpbild med hur jag menar, kolla varv 3) och upprepa varvet igen fast i de tomma maskorna.

Varv 14:
Med färg B: 1 halvstolpe mellan varje maska. 
Detta varv "binder samman" de två olika delarna av föregående varv.

Varv 15: 
Med färg B. 1 stolpe i varje maska.

Varv 16:
Med färg A: 3 stolpar, 1 dubbelstolpe, 3 stolpar i samma maska. 
Hoppa över 1 maska och gör en fast maska i nästkommande maska. 
Hoppa sedan över ytterligare en maska och upprepa allt från början, varvet ut.

Varv 17: 
Med färg A: (Börja i den nedre delen av bladet och virka uppåt)
2 fasta maskor, 1 halvstolpe. I dubbelstolpen på föregående varv ska du virka 1 stolpe, 1 luftmaska och ytterligare en stolpe. 
Virka sedan neråt bladet; 1 halvstolpe, 2 fasta maskor. 
Gör sedan en smygmaska i den fasta maskan mellan spetsbladen och upprepa varvet ut.

Varv 18: 
Med färg D. Anslut garnet i utrymmet på spetsen och gör 7 luftmaskor.
 Gör sedan en fast maska i nästa bladspets. Upprepa varvet ut.

Varv 19:
Med färg D. 8 stolpar på luftmaskskedjan och en stolpe i den fasta maskan på toppen av bladet. Upprepa varvet ut.

Varv 20: 
Med färg C. 1 stolpe i varje maska.

Varv 21:
Med färg B. 1 stolpe i varje maska.

Varv 22:
Med färg B. 6 stolpar, 2 stolpar tillsammans.

Varv 23: 
Med färg B. 2 stolpar, 2 stolpar tillsammans.

Varv 24:
Med färg B. 10 stolpar, 2 stolpar tillsammans.

Hoppas att min beskrivning gick att förstå sig på - fråga gärna om något är otydligt!


1 kommentar:

Annie sa...

Vad fin pallen blev! Det är nästan så att jag önskar att jag hade en egen pall att fixa till!
Det är otroligt vad man kan göra med lite målarfärg och härligt färglada garner:)