2014-07-11

MORMORSRUTA MED CIRKEL - MÖNSTER

Alla som håller på med något slags skapande vet säkerligen att det här med inspiration och motivation går i vågor, men jag kan ändå tycka att det är lite lustigt hur det fungerar. Vissa kvällar sitter jag där med mina nålar och nystan, redo att skapa, utan att få något vettigt producerat. Trots att man har säkert tusen saker på det-här-vill-jag-göra-listan blir det liksom blaha av allt. För ett par dagar hade jag en sådan kväll. Och dagen därpå var på vippen att bli en tråkig repris av föregående kväll, men mitt i allt hejdade jag mig och bestämde mig för att jag skulle göra en egen mormorsruta! Från noll till hundra så slängde jag ihop en ruta, som jag blev helnöjd med! Tidigare har jag bara följt andras mönster när jag har gjort rutor, men här har ni Virknålen och Majskrokens egna ruta - håll till godo! Och glöm inte att länka till mig om ni använder mina mönster!

MÖNSTER - såhär gör du:

Kort info:
Jag har använt garnet Baby Summer och virknål 4.

* Den första stolpen på varje varv byts ut mot 3 luftmaskor.

* På det varv som virkas med halvstolpar byts första stolpen ut mot 1 luftmaska.

* Rutan mår förmodligen bra av lite blockning.

Start: 
Börja med att lägga upp 4 luftmaskror och slut dem till en ring med en smygmaska.

Varv 1:
Gör 12 stolpar i ringen.

Varv 2:
Använd samma färg som föregående varv.
Gör 2 stolpar i varje utrymme mellan stolparna på föregående varv. 

Varv 3:
Det här varvet virkas i maskorna "som vanligt", alltså inte i utrymmet mellan stolpgrupperna.
1 halvstolpe, 1 luftmaska. Upprepa varvet ut.

Varv 4:
Det här varvet virkas i utrymmet där luftmaskorna virkades på föregående varv.
3 stolpar i samma utrymme, hoppa över ett utrymme. Upprepa varvet ut.

Varv 5: 
4 stolpar i varje utrymme mellan stolpgrupperna.

Varv 6:
Det här varvet virkas varv 2.
För ner nålen mellan stolparna på varv 2. 
Hämta upp garnet och gör en vanlig smygmaska.
Upprepa varvet ut.
När varvet är färdigvirkat brukar jag ta bort virknålen från öglan och gå in underifrån och dra ner öglan till baksidan. Dra igenom båda ändarna av garnet och fäst dem.

Varv 7:
Gör en halvstolpe i varje maska och utrymmet mellan stolparna.
Alltså; på varje stolpgrupp gör du 4 halvstolpar, och sedan ytterligare en halvstolpe i utrymmet mellan stolpgrupperna.

Varv 8:
Fortsätt med samma färg som på föregående varv.
3 stolpar,1 luftmaska och tre stolpar i samma maska (nu har du gjort första hörnet). 
Virka sedan vidare längs med kanten: 
2 stolpar, 2 halvstolpar, 6 fasta maskor, 2 halvstolpar, 2 stolpar.
Upprepa från början varvet ut.
Idag är det för övrigt exakt en månad kvar tills min första arbetsdag efter semestern. Just nu känns det så galet långt bort, och det är jag tacksam för. Jag börjar inse att semester med barn ser lite annorlunda ut mot hur det såg ut tidigare. Det här med långa sovmorgnar och plöja serier de dagar regnet öser ner kan man ju glömma. Och bra det, jag gillar när man maximerar ledigheten och det händer grejer. Leah har bland annat fått uppleva sitt första riktiga sommarregn; 25 grader varmt, sol och ösregn. Det gick inte av för hackor. Dessutom kan man ju sätta sig i vattenpölen och dricka lite. Precis som en hund.
Och sitta på en stock och äta kaka och dricka saft. Trots att båda föräldrarna har lite småångest över alla kryp och grejer som far omkring. Men det hör ju tydligen till.
Förutom att dricka ur vattenpölar, bada i sjön och fått massor gjort här hemma så har vi också varit på våra kompisars odlingslott. Jag blev nästan lite inspirerad att ansöka om plats på de lotter som precis anlagts i vårt område, men jag ska nog vara realist och inse att mina händer främst är ämnade för garn än odling...
Däremot är jag väldigt engagerad i balkongen! Det är lagom avstånd och ansvarstagande för mig. Jag har bland annat två chiliplantor som min mamma har dragit upp. De har vuxit sig stora och ger så galet mycket frukt! Det är minst 50-60 chilis på varje planta. Jag ser mycket stark mat i vår framtid... Och taklöken fick något konstigt fnatt så fort jag köpte den - en stjälk växte 40 cm rakt upp. Nu blommar den dock, så den ligger ner lite snyggt där istället.


5 kommentarer:

Annie sa...

Jättefin Tijna-ruta med härliga färger! Jag antar att du har virkat in alla ändar vid färgbytena, för annars blir det en himla massa trådar att fästa efteråt... Ska bli kul att se vad du skapar med dem!

TIJNA sa...

Tack Annie! Dina kommentarer värmer! :)
Det stämmer att jag har virkat in trådarna, i alla fall den första änden på varje varv, och sedan sparar jag en lång snutt på sista varvet för att sy ihop dem. Så det blir några trådar att fästa, tyvärr.

Géraldine B. sa...

Thanks a lot for this beautiful pattern ! have a nice day !

Roberta Mendes sa...

Hi, I love your craft, is beauty, I love a colors, I follow your blog, hugs from Brazil.
Visit my blog - Tita Carré - free patterns crochet

Anonym sa...

Hej, på bilden för varv sju ser det ut som vanliga fasta maskor och inte halvstolpar. Kan det stämma?