2014-06-01

BARNVAGNSFILT MED DIAGONALA MORMORSRÄNDER - MÖNSTER

Jaha, hej juni! Maj försvann i stort sett innan jag hann blinka, så jag hoppas att de här sista veckorna innan jag går på semester går lika snabbt. Jag är mer än redo för min längsta semester någonsin...

Den här härliga långhelgen har jag bland annat gjort den här filten med diagonala mormorsränder.  Jag är en liten sucker för allt som är "granny-relaterat" och sådana här projekt passar mig som handsken när man kan köra på ganska länge utan att byta garn. Så sett är ju ränder att föredra framför rutor, eftersom det blir färre trådar att fästa och går mycket snabbare. Den här, förvisso relativt lilla, filten gjorde jag i stort sett klart på två kvällspass. (Och med kvällspass menar jag alltså den tiden på kvällen, när barnet har somnat och man kan virka utan att någon rycker i nystanet...) Måtten är 47x57 cm och jag tror att den skulle passa perfekt i en barnvagn! Garnet jag använde var Baby Summer och virknål 4. Mönstret hittar du en liten bit ner.
Långledigheten bjöd även på fint väder och vi passade på att åka till Slottsskogen för att kolla på djuren. Förra våren när vi var där ammade jag fortfarande Leah. Snacka om kontrast till den här tjejen som vägrade sitta i vagnen, och bara ville vara överallt och kolla på precis allt. Vi trotsade även våra allergier och gick in på barnens zoo, där Leah fick klappa både get och får! Kaninerna var dock i burar, men lika spännande ändå.
Men nu över till mönstret! 
Bli inte avskräckt av textmängden, det är endast för att jag vill vara tydlig. 
Bortse från den information som inte är relevant för dig.
Det är inte svårt - jag lovar!
MÖNSTER - såhär gör du:

Kort info:
* När du använder dig av den här tekniken virkar du fram och tillbaka och vänder arbetet efter varje rad.
* För enkelhetens skull har jag döpt de minskande varven till 4, 5 och 6.
Det är individuellt när man vill påbörja minskningen, så de siffrorna kan i teoron lika gärna bytas ut till 100, 101 och 102.

Start:
Börja med att lägga upp 5 luftmaskor.

Rad 1: 
I den femte luftmaskan från nålen ska du göra följande:
3 stolpar, 1 luftmaska och ytterligare en stolpe.
Nu har du gjort det första hörnet.
Gör 4 luftmaskor och vänd arbetet.

Rad 2:
Gör 3 stolpar i luftmasksbågen.
I det stora utrymmet på kanten: 3 stolpar, 1 luftmaska, 1 stolpe.
Gör 4 luftmaskor och vänd arbetet.

Rad 3:
3 stolpar i luftmasksbågen. 
3 stolpar i utrymmet mellan stolpgrupperna.
I det stora utrymmet på kanten: 3 stolpar, 1 luftmaska, 1 stolpe.

Upprepa sedan rad 3 så många gånger du önskar.
Arbetet ökar nu med en stolpgrupp på båda sidorna. 
När du har fått din önskade bredd finns det två olika vägar att gå: 

* du kan minska på ena sidan och öka på den andra, vilket ger ett rektangulärt resultat. 
(Det är vad jag valde att göra.)

* du kan minska på båda sidorna, vilket ger ett kvadratiskt resultat. 

Observera att även om du väljer alternativ 1 och vill ha ditt alster rektangulärt, "måste" du så småningom börja minska på båda sidorna för att avsluta projektet. Jag valde att presentera dessa två olika tillvägagångssätt så att den som önskar att göra en kvadrat kan hoppa över den första delen av minskningsprocessen.


Såhär gör du när du minskar på ena sidan och ökar på den andra:

Varv 4:
Gör som vanligt 4 luftmaskor och vänd på arbetet.
Virka inte i den första luftmasksbågen, utan hoppa direkt vidare till utrymmet mellan stolpgrupperna och gör 3 stolpar där. 
Här minskar arbetet med en stolpgrupp.
Fortsätt raden ut precis som på rad 3, vilket alltså innebär att arbetet ökar med en stolpgrupp.
Avsluta varvet med att göra 4 luftmaskor och vänd på arbetet.

Varv 5:
Gör 3 stolpar i den första luftmasksbågen (arbetet ökar).
Virka sedan på som vanligt med 3 stolpar i varje utrymme, fram till det näst sista utrymmet. 
Gör då en luftmaska och sedan endast 1 stolpe i det sista utrymmet (arbetet minskar).

Upprepa varv 4 och 5 tills du fått önskade mått.


Såhär gör du när du minskar på båda sidorna och färdigställer arbetet:

Varv 6:
Gör som vanligt 4 luftmaskor och vänd arbetet.
Virka inte i den första luftmasksbågen, utan hoppa direkt vidare till utrymmet mellan stolpgrupperna och gör 3 stolpar där. 
Här minskar arbetet med en stolpgrupp.
Virka sedan på som vanligt med 3 stolpar i varje utrymme, fram till det näst sista utrymmet. 
Gör då en luftmaska och sedan endast 1 stolpe i det sista utrymmet.
Här minskar arbetet med ytterligare en stolpgrupp.

Upprepa varv 6 tills det inte går att minska mer.
När du ska avsluta arbetet och göra det sista hörnet gör du som vanligt 4 luftmaskor och vänder på arbetet. 
Gör sedan en stolpe i det stora utrymmet på kanten.

Hoppas att det gick att förstå sig på min beskrivning... lämna gärna en kommentar!

Och så avslutar vi ett par vardagsbilder. De flesta barn gillar ju inte att smörja in sig, vilket såklart kan bli en kamp såhär års när det ska kladdas med solkräm och grejer. Men inte Leah. När det är dags att smörja in henne kommer hon snällt och sätter sig på soffkanten, och hon påminner oss gärna om att smörja in kinderna om hon är torr. Så gissa om hon blev glad idag när jag serverade yoghurt till mellanmål -  en hel skål med kräm som man kunde smörja in kinderna med!

Inga kommentarer: