2014-05-18

VIRKADE DYNOR TILL BALKONGEN

I höstas bytte vi lägenhet till en stor fyra, och en ny lägenhet innebär ju även en ny balkong. Det är ju logiskt såklart. Tidigare hade vi en helt öppen balkong på översta våningen, vilket gjorde att den var väldigt utsatt för allt väder. Nu har vi ett tak, och väggar där vi kan sätta upp hyllor och grejer. Jag ser fram emot att kunna sitta där härliga varma kvällar även när regnet besöker oss i Göteborg, och det luktar sådär fantastiskt sommarregn. Piffningen av vår nya balkong är inte klar på långa vägar, men jag har i alla fall gjort ett par dynor till våra pallar som både agerar fotstöd och extra sittplats.
Mönstret till rutorna finns här. Jag valde att sy ihop dem, men det går såklart lika bra att virka ihop. Sedan virkade jag en kant runtom, men eftersom mina pallar inte är kvadratiska så körde jag fasta maskor längs med de sidor som jag ville ha som kortsida, och halvstolpar på de sidor som fick bli långsidorna. Sist men inte minst sydde jag på ett svart fleecetyg på baksidan. Fleece är ju väldigt smidigt med tanke på att det inte trådar sig, så det räckte med att klippa ut den form jag ville ha, nåla fast virkningen (som fick stretchas lite) och sy en raksöm längsmed kanterna, och ta-da! Sedan ska jag kanske inte påstå att det är den mest fylliga dynan för gumpen, men åh vad jag blir glad av alla färger!

Förutom den fina balkongen har jag också fått ett nytt litet favorithörn i lägenheten. Vi har köpt en ny fåtölj. Äntligen. Hörnet har stått och väntat ett bra tag, då fåtöljen som vi hade ögonen hela tiden fick uppskjutet datum för leverans. I månader alltså. Så när jag såg att Ikea återigen hade fått in Ekenäset fåtölj brummade vi dit och la vantarna på ett exemplar. En ny virkhörna är alltså på plats!

1 kommentar:

Annie sa...

Jättesnygga dynor- den svarta botten får verkligen färgerna att lysa!