2014-04-27

MORMORSRUTOR Á LA MALLORCA - MÖNSTER

Det kändes först inte som att det var så länge sedan som jag gjorde den senaste uppdateringen. Men jo, det var ju visst ett bra tag sedan. Tiden går visst galet snabbt, och sedan sist har jag hunnit spendera en vecka på Mallorca, komma tillbaka till Sverige och "fira" påsk (läs: äta mat och godis) och jobba en vecka.

Första familjesemestern utomlands får full pott. Och som sig bör på en semester fanns det även tid för virkning. Däremot vet jag inte vad det är för svacka som jag har hamnat i, det känns som att det enda jag gör är att starta nya projekt. Bara på Mallorca tror jag att jag påbörjade tre projekt. Stånk. Det hela slutade med att jag startade upp ett nytt mormorsruteprojekt. Det är alltid ett säkert kort för min del. Den här gången blev det Mallorcainspirerade rutor. Mallorca var väldigt klippigt och stenigt, och det växte små gula blommor överallt längsmed kusten, så det var där jag hittade min färginspiration. Mönstret hittar du längst ner på sidan.
Och resan var verkligen fantastisk. Innan vi fick Leah reste vi ganska mycket. Jag ville alltid ha (minst) en resa inplanerad, men framåt slutet av graviditeten så blev det en naturlig paus - vi tillhörde helt enkelt inte de som lockas av att resa med spädbarn. Men nu är jag sjukt nöjd över att vi kom iväg, speciellt i och med att min sambo fortfarande är föräldraledig och jag har betalt lov, vilket innebär att vi kan åka på semester utan att ta ut semester. Lyx. Och om man ska åka till Mallorca och vill bo på en lugn och fin ort så kan jag rekommendera Cala Bona. Fin natur. God mat. Barnvänligt. Spanien över huvud taget är ju ett fantastiskt land. Lagom på något vis. Inte så lång restid, men ändå en helt annan miljö och klimat. Bara det faktum att det växer palmer och kaktusar... Vi hade dessutom riktigt härligt väder, mellan 20 och 25 grader varmt och sol. Tyvärr var inte poolerna uppvärmda, så det blev lika mycket badande som vi hade hoppats på. 

Jag har även hunnit med att fylla år, 30 år närmare bestämt. Jag tillhör den där skaran som gillar att fylla år. Någon åldersnoja har jag inte hunnit känna av, och det är ju festligt att ha en dag där man firas! Och det verkar som att folk i min närhet känner mig och vet vad jag uppskattar. Igår fick jag underbara garn av min ena bror och hans sambo. Och i fredags, då jag fyllde år, fick jag två garner av en elev som jag har lite extra fokus på. Passande nog var det ett garn som jag har velat pröva under en längre tid, så nu måste jag bara hitta på något att göra med det...

MÖNSTER - såhär gör du mormorsrutorna:

Kort info:
* Jag har publicerat det här mönstret förut. Det här mönstret är lite modifierat på det fjärde varvet, därför lägger jag ut det igen. 
Den första varianten hittar du här (och titta, så liten bebis Leah var!) och där finns även bilder om man vill ha det som stöd.

* Första stolpen på ett varv byts alltid ut mot 3 luftmaskor. 
På varv 1 byts den ut mot 4 luftmaskor, vilket alltså motsvarar 1 stolpe + 1 luftmaska. 
Även på varv 4 byts den första dubbelstolpen ut mot 4 luftmaskor.

Börja med att göra 5 luftmaskor som du sluter till en ring.

Varv 1: 
1 stolpe + 1 luftmaska i ringen. 
Upprepa 12 gånger tills du har 12 stolpar + 12 luftmaskor. 
Slut varvet med en smygmaska i den tredje luftmaskan som inledde varvet.

Varv 2: 
2 stolpar + 1 luftmaska i utrymmet mellan stolparna på föregående varv. 
Slut varvet med en smygmaska i den tredje luftmaskan som inledde  varvet. 
(12 grupper med 2 stolpar i varje + 12 luftmaskor)

Varv 3: 
3 stolpar + 1 luftmaska i utrymmet mellan stolparna på föregående varv. 
Slut varvet med en smygmaska i den tredje luftmaskan som inledde varvet. 
(12 grupper med 3 stolpar i varje + 12 luftmaskor)

Varv 4: 
Nu ska cirkeln bli en kvadrat! 
Varvet virkas fortfarande i utrymmet mellan stolparna på föregående varv.
3 dubbelstolpar, 3 luftmaskor, 3 dubbelstolpar i samma utrymme. 
Det här blir det första hörnet.
Gör sedan en luftmaska och fortsätt virka 3 stolpar i nästa utrymme.
Gör samma sak en gång till; en luftmaska och sedan 3 stolpar i nästa utrymme.
Upprepa allt som står ovan tills varvet är klart. 
Slut varvet med en smygmaska i den fjärde luftmaskan som inledde varvet.


Inga kommentarer: