2014-04-06

BARNVAGNSMOBIL MED UGGLOR - MÖNSTER

Nu var det visst sådär länge sedan jag bloggade igen. Var tiden tar vägen är jag inte riktigt på det klara med, men lite har jag fått gjort i alla fall. För ett par veckor sedan gjorde jag en barnvagnsmobil med ugglor. Här kommer ytterligare en, som är en beställning jag fått via Instagram.
Förutom ett par beställningar har jag också fått en hel drös med frågor om mönster via mail, Facebook, Instagram och här på bloggen. Jättekul såklart. Jag lovade att dela med mig det, så här kommer det äntligen!

MÖNSTER - såhär gör du:
Kort info:
Garnet jag har använt mig av är Jasmine och virknål 2,5.
* 2i1 står för 2 fasta maskor i samma maska.

UGGLA:
Ugglan virkas i olika delar som sedan sys ihop.
Kroppen virkas nerifrån och upp (alltså huvudet sist).

Kropp:
Börja med att lägga upp 3 luftmaskor och slut dem till en ring.
Varv 1: 6 fasta maskor (6)
Varv 2: 2 fasta maskor i varje maska = 2i1 (12)
Varv 3: 1 fast maska, 2i1 (18)
Varv 4: 2 fasta maskor, 2i1 (24)
Varv 5: 3 fasta maskor, 2i1 (30)
Varv 6: 4 fasta maskor, 2i1 (36)
Varv 7-11: 5 enkla varv (36)
Varv 12: 4 fasta maskor, 2 fasta maskor tillsammans (30)
Varv 13 - 16: 4 enkla varv (30)
Byt färg
Varv 17: 1 enkelt varv (30)
Varv 18: 4 fasta maskor, 2 fasta maskor tillsammans (25)
Varv 19-20: 2 enkla varv (25)
Glöm inte att börja stoppa kroppen!
Varv 21: 3 fasta maskor, 2 fasta maskor tillsammans (20)
Varv 22: 1 enkelt varv (20)
Varv 23: 3 fasta maskor, 2 fasta maskor tillsammans (15)
Fäst ögonen (se mönster nedan) och brodera dit näbben
Varv 24: 1 enkelt varv (15)
Varv 25: 2 fasta maskor, 2 fasta maskor tillsammans (12)
Varv 26: 2 fasta maskor tillsammans (6)
Klipp av garnet och trä igenom de maskor som är kvar på varvet.
Trä slutligen garnet genom öglan och dra åt. Fäst tråden.

Ögon:
Börja med att lägga upp 4 luftmaskor och slut dem till en ring med en smygmaska.
Gör 10 halvstolpar i ringen (den första halvstolpen byts ut mot 2 luftmaskor).
Slut varvet med en smygmaska i den andra luftmaskan som inledde varvet.
Jag använder mig av säkerhetsögon som pupiller, men det går bra med en fransk knut också.

Horn (gör två):
Observera att detta kan bli lite pilligt...
Lägg upp 4 luftmaskor och slut dem till en ring med en smygmaska.
(Spara en ganska lång ände på garnet, den används som stoppning sedan)
Varv 1: 4 fasta maskor i ringen (4)
Varv 2: 1 enkelt varv (4)
Varv 3: 1 fast maska, 1 2i1 (6)
Varv 4: 1 enkelt varv (6)
Klipp av garnet och använd virknålens bakdel och peta in den första änden i hornet.
Den andra änden används till att sy fast hornet på huvudet.

Vingar:
Lägg upp 4 luftmaskor och slut dem till en ring med en smygmaska.
Varv 1: 6 fasta maskor (6)
Varv 2: 2 fasta maskor i varje maska (12)
Varv 3-6: 4 enkla varv (12)
Varv 7: 2 fasta maskor, 2i1 (15)
Varv 8: 1 enkelt varv (15)

BOLLAR:
Bollarna brukar jag göra i lite varierande storlek. Jag har en enkel princip som jag följer - den bygger på 6 fasta maskor mer per ökande varv och sedan 3 enkla varv innan man börjar minska igen. Hemligheten är också att stoppa bollen hårt.

Storlek 1:
Börja med att lägga upp 3 luftmaskor och slut till en ring med en smygmaska.
Varv 1: 6 fasta maskor i ringen (6)
Varv 2: 2 fasta maskor i varje maska (12)
Varv 3: 1 fast maska, 2i1 (18)
Varv 4-6: 1 fast maska i varje maska (18)
Varv 7-8: 1 fast maska, 2 ihop
Varv 9: 2 maskor ihop varvet ut

Storlek 2:
Börja med att lägga upp 3 luftmaskor och slut till en ring med en smygmaska.
Varv 1: 6 fasta maskor i ringen (6)
Varv 2: 2 fasta maskor i varje maska (12)
Varv 3: 1 fast maska, 2i1 (18)
Varv 4: 2 fasta maskor, 2i1 (24)
Varv 5-7: 1 fast maska i varje maska (24)
Varv 8-9: 1 fast maska, 2 ihop
Varv 9: 2 maskor ihop varvet ut

Storlek 3:
Börja med att lägga upp 3 luftmaskor och slut till en ring med en smygmaska.
Varv 1: 6 fasta maskor i ringen (6)
Varv 2: 2 fasta maskor i varje maska (12)
Varv 3: 1 fast maska, 2i1 (18)
Varv 4: 2 fasta maskor, 2i1 (24)
Varv 5: 3 fasta maskor, 2i1 (30)
Varv 6-8: 1 fast maska i varje maska (30)
Varv 9-10: 1 fast maska, 2 ihop
Varv 11: 2 maskor ihop varvet ut

Och så vidare, för att göra vidare storlekar...

Och så har våren kommit till Göteborg. I samma veva har våran lilla tjej blivit så stor att hon inte längre stoppar saker i munnen, vilket gör det där med att gå ut och leka utan vantar till en mycket mer avslappnad aktivitet för mor i huset.

9 kommentarer:

Anne-Marie van der Wiel sa...

Otroligt fina saker du skapar!

Helena sa...

Jättefin barnvagnsmobil! Jag har också tänkt virka en barnvagnsmobil till vår kommande bebis och tänkte "sno" ditt mönster :)
Men jag undrar vart har du hittat de svarta ringarna för att fästa barnvagnsmobilen på vagnen?
Tack för en superblogg med massor av intressanta verk!

//Helena

TIJNA sa...

Tack för era kommentarer! :)

Förlåt för ett sent svar, Helena. Ringarna är köpta på Babyproffsen, men finns säkert att köpa på andra ställen också.

Anna Bergström sa...

hej ! tack för mönstret. En fråga! hur satte du samman allt? Tack igen
/Anna

TIJNA sa...

Tack Anna!
Jag tog dubbelt garn (tunt) och trädde på en nål för att sedan bara det igenom allt :)

Kristin sa...

Jättefina saker! Tänkte försöka mig på en barnvagnsmobil med bollar så har använt mig av ditt mönster. Jag har dock inte virkat så länge så lär mig fortfarande... det går bra förutom när jag ska virka två fasta maskor ihop. Det ser nämligen jättefult ut! Ser helt glest ut så vadden syns när jag stoppat bollen, fast jag försöker virka tight, och jag vet att jag gör rätt för har kollat på videos på youtube flera gånger. Fattar inte! Kanske svårt att svara över nätet såhär, men har du någon aning om varför jag inte får till det?

TIJNA sa...

Hej Kristin!
Det kan vara lite klurigt att få till bollat bra, det tog lite övning för mig också. Allra helst syns gärna stoppningen om man virkat med mörkt garn, eftersom stoppningen (förmodligen) är vit. Det enda tipset jag kan komma på såhär är att inte lägga minskningarna på samma ställe, försök att variera var de hamnar om du förstår vad jag menar?

Ingalill sa...

Tack för ett jättefint mönster! Jag som aldrig lyckas slutföra nåt jag börjar virka fick ihop en uggla på nolltid och känner mig så galet stolt!

Anicka Fernström sa...

Fantastiska saker du gör :)