2014-02-06

SÅ BLOCKAR JAG MIN VIRKNING - BESKRIVNING

Jag har skrivit om blockning ett par gånger, och då fått frågan om vad det egentligen är. Vissa saker som man virkar kan rulla upp lite i kanterna eller har svårt att hålla formen. För att hindra detta kan man använda sig av just blockning, för att "låsa" arbetet. Det jag använder mig av när jag blockar något är vatten, nålar och strykbräda/madrass. Och svårt är det inte - fast det beror ju såklart lite på alstrets storlek och hur många nålar man behöver sätta ut. Jag tänkte visa hur jag gjorde när jag blockade den här sjalen.

Såhär kan det se ut längs med kanterna, som lätt kan resa sig lite.
 Det var lite svårt att få en bra beskrivande bild, men min sjal blev lite "bubblig" och tråkig.
Börja med att lägga arbetet i blöt och låt vattnet absorberas ett tag.
Sedan är det bara att börja nåla! Sätt nålarna längs med kanterna. Se till att sträcka ut arbetet ordentligt till den form som önskas. Jag nålade på en skummadrass, lånad från Leahs lilla myshörna. Givetvis kan man använda annat som underlag, men eftersom det ska ligga tills det torkar så är det ju bäst att ta något som man inte behöver nu-nu. Soffan går exempelvis bra, men för min del får ju inte dottern hinna vakna eftersom nålar är lite svårsmält i barnmagar. Sängen går ju också bra, men det kan vara jobbigt att sova på en bädd av nålar. Etcetera.
Och mönstret till sjalen finns här.

För lite mindre arbeten använder jag strykbrädan. De här mobilerna virkade jag i somras, men de har legat i en låda fram tills nu (jag skyller på flytten) och behövde en liten blockning. Och istället för att lägga arbetet i blöt använde jag mig av en sprayflaska eftersom jag inte ville att själva ringen skulle rosta.
Numera hänger de i Leahs fönster, vilket blev väldigt uppskattat - när jag satte upp dem stod hon nedanför och bara tittade hur länge som helst. 
Typ såhär.


2 kommentarer:

Eva sa...

Vilken fin sjal! Vilket garn har du virkat i? Ser inte ut som ull men jag kanske ser fel.

TIJNA sa...

Tack Eva!
Du har rätt, det är inte ull, utan nämligen bomull. Garnet heter baby cotton från Ice Yarns.