2014-02-23

GARNÅTGÅNG TILL DEN STORA FILTEN

Jag har fått en hel del frågor angående den stora filten som jag bloggade om i veckan. Framförallt har det frågats om garnåtgången. Jag tycker att det är jättesvårt att beräkna hur mycket garn det kommer att gå åt när man ska påbörja ett projekt. Dock så har jag en tendens att ta i, så att jag snarare hamnar lite i överkant. Då får man ju en massa garn över istället, och kan göra en andra roliga saker med det. Hur som helst, garnet som jag använde heter Baby Cotton och är inhandlat via Yarn Paradise. När man beställer därifrån köper man alltid i partier, alltså ett paket med flera nystan i. Just detta garn säljs i 8-pack. Förutom att det blir billigare (jodå, trots frakten till Sverige) så slipper man stå och klura om man ska ha fem, sex, sju eller åtta nystan - istället är då frågan, räcker det med åtta nystan eller ska jag ta sexton? Jag som lätt får lite beslutsångest tycker att det är skönt att handla på det sättet.
Och nu till saken... hur mycket garn gick det då åt? Jag vägde filten och fick ett imponerande resultat på 1126 gram. Varje nystan väger 50 gram, vilket innebär att det totalt har gått åt cirka 23 nystan.

Avslutningsvis tänkte jag bara säga att mönster kommer. Förhoppningsvis i veckan. Förhoppningsvis har jag lite energi kvar när jag kommer hem från jobbet. Efter att Leah somnat för kvällen. Efter att jag ätit middag. Håller ni tummarna för mig?

2 kommentarer:

Birgitta A sa...

Hej!
Snygg filt. Är det samma mönster som finns här? http://www.chippzan.blogspot.se/2013/08/virkad-filt.html

Anonym sa...

Hoppas och väntar på mönster :-)