2014-01-06

SÅ GÖR DU VIRKADE FRANSAR - BESKRIVNING

För ett tag sedan gjorde jag en halsduk som jag la upp mönstret på. Då glömde jag dock att visa hur jag gjorde fransarna, som faktiskt gör väldigt mycket för halsdukens helhetsintryck. Jag har fått en del frågor på detta, och nu kommer äntligen beskrivningen. Det är nästan löjligt enkelt, när man väl vet hur man ska göra. och är det någon som är intresserad av mönstret till halsduken så finns det här.

BESKRIVNING - såhär gör du:
Det du behöver är följande:
Garn, virknål och ditt alster. Här har jag valt att visa på en vante som jag håller på att göra (mönster kommer!) som passande nog matchar halsduken finfint.
Börja med att klippa av garnbitar som är dubbelt så långa som du vill att fransarna ska vara - de kommer att vikas dubbelt.

För in virknålen som vanligt genom maskan.

Vik garnsnutten på mitten och dra igenom.

Om du vill ha alla fransar så exakta som möjligt så kan det vara läge att korrigera snuttarna så att den ena inte är mycket längre än den andra. Dra helt enkelt i dem för att eventuellt fixa till detta.

I det sista steget gör du ett omslag om de två snuttarna och drar igenom öglan - och vips har du en frans på plats! Dra eventuellt åt den lite så att den verkligen sitter.

Det man egentligen gör är i stort sett bara att göra en vanlig fast maska med garnsnuttar. Jag gjorde två fransar i varje maska för att få ett lite fylligare resultat, och det går ju såklart att göra ännu fler. Dock minskar ju garnnystanet ganska snabbt...

Inga kommentarer: