2013-12-27

VIRKADE UNDERLÄGG - MÖNSTER

Som utlovat här om dagen kommer nu mönstret till underläggen som jag gav bort i julklapp. De går verkligen jättesnabbt att göra, och går ju att variera ganska mycket vad gäller färg och utformning. Själv nöjde jag mig med att jobba med två färger och två olika utföranden, och jag tycker att det blev ett ganska stilrent resultat. Jag använde mig garnet Muskat och virknål 4.
MÖNSTER - såhär gör du:
Kort info:
* Varv 1-3 inleds med 3 luftmaskor som motsvarar den första stolpen på varvet

Börja med att lägga upp 4 luftmaskor och slut till en ring med en smygmaska

Varv 1: 10 stolpar i ringen

Varv 2: 2 stolpar i varje utrymme mellan stolparna

Varv 3: 3 stolpar i varje utrymme mellan stolparna

Varv 4: Börja varvet med 4 lm (= en stolpe + en luftmaska), fortsätt med en stolpe i nästkommande stolpe på föregående varv, 1 luftmaska. Upprepa varvet ut och slut med en smygmaska i den tredje luftmaskan som varvet började med.

Varv 5: 2 fasta maskor i varje utrymme mellan stolparna.

För variant 1, som är i fokus på den första bilden, bytte jag färg på varv 3 och körde varannan de sista tre varven.
För variant 2 virkade jag på med blått hela vägen och bytte till vitt först på varv 5. Jag virkade på ett varv med luftmaskor på varv 3 i efterhand.

Lycka till!


Inga kommentarer: