2013-12-29

VIRKADE LJUSLYKTOR - BESKRIVNING

Barnmatsburkar kan vara bra till flera saker. Exempelvis kan man göra ljuslyktor. Dessa gav jag bort i julklapp, och det är alltid kul att ge bort något som man själv har gjort (förutsatt att man är nöjd med resultatet vill säga, hehe) och så känns det ju bra med återbruk också.
Jag virkade på frihand, så jag har inget nedskrivet mönster, men här kommer en beskrivning på hur jag gjorde... Garnet jag använde den här gången var Muskat och virknål 4, men använd helt enkelt ett garn som du gillar och "rätt" virknål till det.  Börja med att virka en rund botten. Jag brukar öka med 6 maskor per varv, och då ser det ut såhär:

Start: 3 luftmaskor som sluts till en ring med en smygmaska
Varv 1: 6 fasta maskor i ringen (6)
Varv 2: 2 fasta maskor i varje maska (12)
Varv 3: 1 fast maska, 2i1 (18)
Varv 4: 2 fasta maskor, 2i1 (24)
Varv 5: 3 fasta maskor, 2i1 (30)
och så vidare...

När du har en botten som är i den storlek som passar burken virkar du ett enkelt varv i bakre maskbågen. Jag fortsatte sedan att virka ett par enkla varv innan jag valde att gå över till "mönstret". Och tjusningen här är att man kan variera lyktorna i all oändlighet. Typ. För man kan ju använda vilket mönster som helst som man tycker passar...
Men ungefär såhär gjorde jag:
* 4 luftmaskor, hoppa över 2 fasta maskor. Upprepa varvet ut.
* 2 luftmaskor, 1 fast maska på nästa luftmasksbåge, 3 luftmaskor, 3 stolpar på nästa luftmaskbåge. Upprepa varvet ut.
Sedan fortsatte jag att virka på tills överdraget kändes lagom stort. Då klädde jag på burken med dess nya beklädnad och virkade de sista varven. Barnmatsburkarna blir ju lite mindre upptill, så jag minskade lite successivt och virkade helt enkelt på tills hela burken var täckt - klart!

Och så vill jag visa upp mitt godis som jag köpte till mig själv i julklapp. Även denna gång från Yarn-Paradise. Torsdag eftermiddag la jag min beställning och fick paketet hemlevererat fredag efter lunch. Inte ens ett dygn tog det för mina 96 nystan att komma hem till dörren. Galet bra! 

Inga kommentarer: