2013-12-01

VIRKAD TOMTE - MÖNSTER

Som jag har nämnt tidigare så är jag ingen jul-galning. Ljus, stjärnor och en mysig i gran i all ära, men tomtar har jag aldrig varit så mycket för. Förra julen var Leah bara två månader gammal och inte fullt så medveten om världen runt om. Nu när hon är ett barn, snarare än en bebis, kände jag att det måste ju i alla fall finnas EN tomte i lägenheten. Så självklart får man virka sig en. Och det blev en rund filur som verkar vara förtjust i sin gröt. Midjemåttet (eller hållningen för den delen) är inget som han lägger krut på...

Det här är alltså vår lilla familjs första riktiga tomte. Det ska bli intressant att se hur jullådan kommer att utvecklas under årens gång. Jag har en känsla av att det här inte är den sista tomten som kommer innanför dörren.


MÖNSTER - såhär gör du:

Kort info:
* 2i1 = 2 maskor virkas i samma maska (ökar)
* 2 tills. = 2 maskor virkas ihop (minskar)
* Jag har virkat med garnet Jasmine och virknål 2,5 och då blev tomten ca. 13,5 centimeter hög

Kropp:
Börja med att lägga upp 3 luftmaskor och slut dem till en ring med en smygmaska.
Varv 1: 6 fasta maskor i ringen (6)
Varv 2: 2 fasta maskor i varje maska (12)
Varv 3: 1 fast maska, 2i1 (18)
Varv 4: 2 fasta maskor, 2i1 (24)
Varv 5: 3 fasta maskor, 2i1 (30)
Varv 6: 4 fasta maskor, 2i1 (36)
Varv 7: 5 fasta maskor, 2i1 (42)
Varv 8: 6 fasta maskor, 2i1 (48)
Varv 9: 7 fasta maskor, 2i1 (54)
Varv 10: 8 fasta maskor, 2i1 (60)
Varv 11: 9 fasta maskor, 2i1 (66)
Varv 12 - 18: 7 enkla varv (66)
Varv 19: 9 fasta maskor, 2 tillsammans (60)
Varv 20: enkelt varv (60)
Varv 21: 8 fasta maskor, 2 tillsammans (54)
Varv 22: enkelt varv (54)
Varv 23: 4 fasta maskor, 2 tillsammans (45)
Varv 24: enkelt varv (45)
Varv 25: 7 fasta maskor, 2 tillsammans (40)
Varv 26 - 28: 3 enkla varv (40)
Varv 29: 6 fasta maskor, 2 tillsammans (35)
Varv 30: enkelt varv (35)
Varv 31: 5 fasta maskor, 2 tillsammans (30)
Varv 32: enkelt varv (30)
- Börja fylla kroppen -
(Jag klippte av en bit på en nylonstrumpa och la i lite ris för att ha i botten. Det gav tomten en härlig tyngd och gör att han står upp, trots att han förmodligen druckit en hel del glögg...)
Varv 33: 4 fasta maskor, 2 tillammans (25)
Varv 34 - 35: 2 enkla varv (25)

Bälte:
Lägg upp 72 luftmaskor.
Börja i tredje maskan från nålen och gör en halvstolpe i varje maska (70)
Virka/sy/brodera fast ett spänne och sy fast hela bältet på magens tjockaste parti.
(Ett tips är att nåla fast bältet så att det håller sig på plats och du lättare kan kontrollera att det sitter rakt)

Huvud:
Jag testade det här mönstret som jag har haft liggande i mitt Raverly-bibliotek ett tag nu (finns i olika storlekar - jag gjorde den på 20 varv). Det positiva med att följa det här mönstret är att man inte ser några tydliga ökningar eller minskningar. Det negativa är att du måste hålla koll på mönstret hela tiden och se till att inte tappa räkningen under varvet (alltså inte optimalt om du, som jag, har en ettåring som härjar runt samtidigt, vänta då till ett sovpass. Hehe.) Här är översättningen på mönstret:
Börja med att lägga upp 3 fasta maskor och slut till en ring med en smygmaska
Varv 1: 6 fasta maskor i ringen (6)
Varv 2: 2 fasta maskor i varje maska (12)
Varv 3: 1 fast maska, 2i1 (18)
Varv 4: 1 fm, 2i1, 2 fm, 2i1, 3 fm, 2i1, 2 fm, 2i1, 3 fm, 2i1, 2 fm (23)
Varv 5: 2i1, 4 fm, 2i1, 3 fm, 2i1, 4 fm, 2i1, 3 fm, 2i1 (28)
Varv 6: 3 fm, 2i1, 6 fm, 2i1, 6 fm, 2i1, 6 fm, 2i1, 3 fm (32)
Varv 7: 5 fm, 2i1, 9 fm, 2i1, 9 fm, 2i1, 6 fm (35)
Varv 8: 3 fm, 2i1, 10 fm, 2i1, 11 fm, 2i1, 8 fm (38)
Varv 9: 12 fm, 2i1, 25 fm (39)
Varv 10: 2i1, 38 fm (40)
Varv 11: ett enkelt varv (40)
- glöm inte att fästa ögonen! -
Varv 12: 38 fm, 2 tills. (39)
Varv 13: 25 fm, 2 tills., 12 fm (38)
Varv 14: 8 fm, 2 tills., 11 fm, 2 tills., 10 fm, 2 tills., 3 fm (35)
Varv 15: 6 fm, 2 tills., 9 fm, 2 tills., 9 fm, 2 tills., 5 fm (32)
Varv 16: 3 fm, 2 tills., 6 fm, 2 tills., 6 fm, 2 tills., 6 fm, 2 tills., 3 fm (28)
Varv 17: 4 fm, 2 tills., 3 fm, 2 tills., 4 fm, 2 tills., 3 fm, 2 tills., 4 fm, 2 tills. (23)
Varv 18: 2 fm, 2 tills., 3 fm, 2 tills., 2 fm, 2 tills., 3 fm, 2 tills., 2 fm, 2 tills., 1 fm (18)
Varv 19: 2i1, 1 fm [upprepa varvet ut] (12)
Varv 20: 2 tills. [4 gånger]
Dra igenom tråden genom varje maska och dra hårt för att stänga hålet.

Jag använde säkerhetsögon med en genomskinlig kan runt.
Tanken var att det skulle se ut som glasögon, för vad är väl en tomte utan glasögon? Bågarna sydde jag dit med dubbel sytråd.

Näsa:
Den här näsan gör du klart innan du hinner blinka. 
Lägg upp 3 luftmaskor och slut till en ring med en smygmaska.
Gör 4 fasta maskor i ringen.
Klart.

Skägg:
(Ni som har virkat bläckfiskar kommer få en liten déjà vu-upplevelse nu)
Lägg upp 25 luftmaskor
Börja i andra maskan från nålen och gör 2 fasta maskor i varje maska.
Spara en hyfsat lång bit på slutet för att sy fast skägget i ansiktet.
Såhär ser han ut med skägget på plats, dock utan näsa.
Squid face?
Mustasch:
Ett tomteskägg är ju en självklarhet, men vad är ett tomteskägg utan tomtemustaschen?
Lägg upp 15 luftmaskor
Börja i andra maskan från nålen och gör 2 fasta maskor, 2i1 (2 enkla, 1 dubbel alltså) raden ut. Raden avslutas med två enkla maskor.

Luva:
Varv 1: lägg upp 45 luftmaskor och slut till en ring med en smygmaska (45)
Varv 2: 1 fast maska i varje maska (45)
Varv 3: 7 fasta maskor, 2 tills. (40)
Varv 4: 3 fasta maskor, 2 tills. (32)
Varv 5: 6 fasta maskor, 2 tills. (28)
Varv 6: 12 fasta maskor, 2 tills. (26) 
Varv 7: 11 fasta maskor, 2 tills. (24)
Varv 8: 4 fasta maskor, 2 tills. (20)
Varv 9: 8 fasta maskor, 2 tills. (18)
Varv 10: 7 fasta maskor, 2 tills. (16)
Varv 11: 6 fasta maskor, 2 tills. (14)
Varv 12: 5 fasta maskor, 2 tills. (12)
Varv 13: 4 fasta maskor, 2 tills. (10) 
Varv 14: ett enkelt varv (10)
Varv 15: 3 fasta maskor, 2 tills. (8)
Varv 16: ett enkelt varv (8)

Den lilla lilla garnbollen gjorde jag på Kungen och Majkis sätt. Dock blir det ju en på tok för stor boll om man använder en toarulle, så gjorde jag små rullar av ett tjockare papper som jag hittade i återvinningen och gjorde på precis samma sätt.
Sy sedan fast bollen på toppen av luvan.
Längs med kanten där nere gjorde jag ett varv med fasta maskor, med nedtag på varann maska.
Stoppa luvan med lite vadd och sy fast på huvudet:

Armar:
Med svart: Lägg upp 3 luftmaskor i en ring
Varv 1: 6 fasta maskor i ringen (6)
Varv 2: 2 fasta maskor i varje maska (12)
Varv 3: ett enkelt varv (12)
Varv 4: 4 fasta maskor, 2 tills. (10)
Varv 5: gör en pop 4 och fortsätt sedan med fasta maskor varvet ut (10)
(jag glömde tyvärr ta bilder på detta moment, men här finns en beskrivning på en pop 2. För att göra en pop 4 väntar du med det sista momentet - alltså att dra garnet igenom samtliga öglor - och upprepar alltså de tidigare stegen tills du har 5 öglor på nålen)
Varv 6 - 7: 2 enkla varv (10)
Varv 8 - 9: [med vitt] 2 enkla varv med halvstolpar i den bakre maskbågen (10)
Varv 10 - 15: [med rött] 6 enkla varv med fasta maskor (10)
Varv 16: 3 fasta maskor, 2 tills. (8)
Varv 17: ett enkelt varv (8)
Spara en lång bit garn för att sy fast armarna på  kroppen
Tänk nu på att vara snälla mot varann... tomten ser allt!

Och sist med inte minst så är min give away avslutad.
Det blev en Linda i Eskilstuna som får den virkade girlangen på posten!

Inga kommentarer: