2013-12-14

NYTT STORPROJEKT PÅ G

Inte mycket action på bloggen den här veckan, men desto mer action i hörnet på soffan, där jag oftast håller till med min virkning. I måndags fick jag ju en stor garnleverans och i tisdags kväll påbörjade jag mitt nya storprojekt. Det blir faktiskt mitt livs första filt i "full-size", alltså inte babyfilt. Jag är så svag för sådana här virkningar när man bara kan sitta och mata stolpe efter stolpe i all evighet. Varje varv består av 300 stolpar, och varje rand är tre varv. Hittills har jag köttat på med 15 000 stolpar... och det är en del kvar kan man säga.
Och jag kan tillägga att garnet är helt underbart också. Det var första gången som jag beställde från Yarn-Paradise, och jag kan verkligen rekommendera det! Paketet levererades direkt till dörren efter bara några dagar (jag la min beställning torsdag kväll och fick paketet måndag vid lunch). Såklart kommer det på en fraktkostnad, men trots det så blev snittkostnaden 12,5 kronor per nystan. Inte så smärtsamt för ett så mjukt och härligt bomullsgarn.
Att Musikhjälpen har pågått den här veckan har väl ingen missat heller? När jag och Leah har varit på plats i hemmet så har TV'n varit på. Kanske inte rätt kanal alla gånger bara, för Leah springer fram och trycker på AV-knappen och springer sedan därifrån. Himla trevligt de gånger man har på rätt kanal i alla fall. Och imorgon går auktionerna som jag har lagt upp för Musikhjälpen ut. Hittills har mina filtar skramlat ihop strax över 850 kronor, men jag tycker att de ska budas upp lite mer. Klicka här så hittar du länkarna, om du vill passa på att rädda liv samtidigt som du får en fin filt!


10 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin blogg! Hittade hit igår men jag kommer fortsätta titta in då och då! ! Ha en god jul med mycket tid för virkning !
Jenny

Malin sa...

Hej! Vilken underbar blogg du har. Är glad att jag hittat hit. Dina färgval i virkningarna är såå fina.

Jag är lite sugen på att beställa från yarn paradise. Baby-garnet ser väldigt fint ut. Är du nöjd? Vilken virknål använder du till det?

Mvh Malin - pollysplace

TIJNA sa...

Tack snälla!
Jag är väldigt nöjd med ganet som heter baby cotton, men så älskar jag ju verkligen bomullsgarner också. När jag har gjort den här filten har jag använt virknål 5, men så har jag virkat en spindelsjal med samma garn och använde då virknål 4. Med nål 5 blev filten ännu lite mjukare och skön :)
Hoppas att svaret var till någon hjälp och att du blir nöjd!

Anonym sa...

Den pläden kommer att bli jättefin, underbara färger!
Blir själv sugen på att göra en, vad är det för mönster? Kan du dela med dig?

TIJNA sa...

Hej "Anonym"!
Ett mönster är tänjt att komma inom en snart framtid! :)

Anna-Klara sa...

Fantastisk blogg! :)

En nyfiken fråga, ungefär hur mycket garn beräknas gå åt till denna filt?

Frida Karlsson sa...

Jag skulle också vilja veta hur mycket garn det går och mönster

TIJNA sa...

Tack snälla! :)

Det finns ett nytt inlägg angående garnåtgången, och jag hoppas att jag kan dela med mig av mönstret i veckan!
http://virknalenochmajskroken.blogspot.se/2014/02/garnatgang-till-den-stora-filten.html

Hanna sa...

Vilken fin blogg du har, jag har fått mycket inspiration härifrån! Jag har precis lagt min första beställning från yarn-paradise och hoppas att jag blir lika nöjd som du! Herregud vad garn dom har, tog halva kvällen att välja :)

TIJNA sa...

Tack snälla Hanna för din kommentar! Och ja,väder brukar ta mig evigheter att beställa också, så svårt att bestämma sig och inte spendera alltför mycket pengar! Vilket garn blev det till slut?