2013-11-25

VIRKAD HALSDUK - MÖNSTER

Igår kväll färdigställde jag en halsduk som jag påbörjade tidigare i veckan. Samtidigt har kylan börjat komma till Göteborg - frosten låg till och med kvar på lekplatsens gräsmatta när jag och Leah var där efter lunch. Delvis beror det väl på att solen inte orkar upp över alla kullar och hus här i stan. Men ändå. Kallt. Så det var ju passande att halsduken blev klar så pass lägligt. 

Något annat som slog mig var hur sällan jag virkar något till mig själv! Det kanske man borde göra lite oftare? Hur gör ni? Blir det lika mycket presenter som för min del? Oavsett om du vill ge dig själv något fint eller göra en julklapp till någon så hittar du mönstret lite längre ner, och det är superlätt! Ett sånt där jag-vill-bara-sitta-och-virka-och-inte-behöva-tänka-på-vad-jag-gör-projekt. Utom första varvet då. För det gäller att se till att man kan få vara ostörd en liten stund när man ska lägga upp 200 maskor...

MÖNSTER - såhär gör du:

Kort info:
* Jag använde mig av garnet Alpaca Soft (köpt på Nille) och virknål 5.
* Man virkar fram och tillbaka i rader, varje rand på halsduken består av 2 rader
* När du kommer till slutet på raden gör du en luftmaska innan du vänder på arbetet och virkar tillbaka igen.

Rad 1: (vitt)
Lägg upp valfri längd maskor delbart på 4. Plus 4 extra.
I det här exemplet har jag lagt upp 24 maskor.
20 är delbart på 4 (kvoten blir 5) + 4 extra, alltså 24.
När jag gjorde halsduken la jag upp 200 maskor.
Se till att inte virka för hårt!
Ett tips kan vara att använda en virknål en storlek större än vad du har tänkt att använda i resten av arbetet.
Rad 2: (vitt)
Börja i andra maskan från nålen och gör sedan en fast maska i varje maska hela raden.
När du kommer till sista maskan är det dags att byta färg. 
Bild 2 - 4 ovan visar hur du gör det.
Klipp inte av den vita tråden.
Den får hänga vid sidan av, så plockar du upp den nästa gång det är dags för vitt.
Se till att dra till garnet så att det inte blir för löst vid bytet.
Gör en luftmaska och vänd på arbetet.

Rad 3: (grått)
Börja från och med nu alltid i samma maska som var den sista på föregående varv (luftmaskan räknas inte!)
En fast maska i varje maska.
Gör en luftmaska och vänd på arbetet.

Rad 4: (grått)
En fast maska i varje maska.
När du kommer till den sista maskan byter du färg på samma sätt som bilderna ovan visar, och plockar alltså upp den vita tråden igen. 
Klipp inte av den grå tråden, den får ligga vid sidan om.
Gör en luftmaska och vänd på arbetet.

Rad 5: (vitt)
Gör tre fasta maskor.
Gör sedan en stolpe med nedtag tre rader under, precis där färgerna möts (se bilden nedan).
Fortsätt såhär raden ut.
Såhär ska virkningen se ut efter rad 5.
Rad 6: (vitt)
En fast maska i varje maska.
Byt färg på sista maskan.
Gör en luftmaska och vänd på arbetet.

Rad 7: (grått)
Gör en fast maska.
Gör sedan en stolpe med nedtag tre rader ner.
Fortsätt som förut med 3 fasta maskor, 1 stolpe med nedtag och upprepa varvet ut.
Varvet avslutas som det började med enbart 1 fast maska efter den sista stolpen.
Gör en luftmaska och vänd på arbetet.

Rad 8: (grått)
En fast maska i varje maska.
Byt färg på sista maskan.
Gör en luftmaska och vänd på arbetet.

Upprepa rad 5 - 8 tills du har nått önskad bredd!
Avsluta med två varv med enbart fasta maskor.
Nu kommer det att bli enklare att hålla koll på var du ska göra stolparna.
Bilden nedan visar att du för in nålen precis i toppen på den "gamla" stolpen.
Resultat blir att det ser ut som ett kryss.
Hoppas att det gick att förstå.
Så nu är det bara att fortsätta.
Och rätt vad det är har du en halsduk.


11 kommentarer:

Alviti sa...

Supersnygg! Tack för att du delar med dig :)

TIJNA sa...

Tack Alviti! Och så är det så galet enkelt också, PLUS astman slipper fästa trådar. Det gillar vi! ;)

Gilla sa...

Jättefint mönster. Jag kanske "lånar" det.

Kram/Gilla/Gunilla

Anonym sa...

Grymt snygg och väldigt lik min favvo jag köpte på Urban Outfitters nyss:)
Hur mycket garn gick det åt, typ? och det kliar inte det du använde eller?
/Helen

Karin sa...

Jättesnyggt och fina färger, ha det bra Karin

Plutt sa...

Jättefin, funderar på att virka en! Men hur gör man fransarna, och ungefär hur mycket garn går åt? :)

TIJNA sa...

Tack för era fina kommentarer!

För mig gick det åt knappt 4 nystan (á 50 gram) har jag för mig. Och jag har tänkt lägga upp en beskrivning på hur man gör fransarna, tyvärr har det kommit lite emellan bara.

Anonym sa...

Hej! Superfin halsduk! Har nu gjort hela förutom fransarna... Hur gör man?
Tack för en inspirerande blogg o instagram sida!
Caroline

TIJNA sa...

Hej Carloline!
Vad kul att du ville virka en halsduk efter mitt mönster! :)
Nu finns det även en beskrivning på hur man gör fransarna! Lycka till!

Anonym sa...

Hej! Va duktig du är på att virka. Blev inspirerad av din halsduk o är i gång med en nu. Men nag har stött på ett problem. Virkningen skruvar sig. Har virkat 10 varv och det som skall bli halsdukens ändar ser ut som serpentiner. Vad gör jag för fel? // Naemi

Louise Brodd sa...

Hej har precis lärt mig virka. Ska virka den här halsduken till min mamma i julklapp. Jag använder garnet Järbo Lady i färgerna ljusblå och mörkblå