2013-10-30

ÄNNU EN BABYFILT AV MORMORSRUTOR

Jag tror att jag är lite besatt. Jag måste hela tiden ha (minst) en filt på gång. Det är så skönt att ha något att "slappvirka" på utan att tänka, och bara kunna mata på med stolpe efter stolpe... efter stolpe. 

Den här filten är virkad i samma garn som glassfilten, alltså Soft Baby Steps från Red Heart och virknål 5. Totalt består den av 35 rutor och mäter 70 x 52 centimeter. Mönstret till den klassiska rutan finns här. Den här gången virkade jag ihop rutorna med smygmaskor, och om någon är intresserad kan jag lägga upp en beskrivning med bilder hur jag gjorde framöver. Dock är filten inte blockad än, så den kanske ser lite ojämn ut...
Det är ju synd att ungen vägrar ha filt på sig när hon sover dock. Det är sällan man kommer in och hon ligger i samma position som hon gjorde stunden innan...
Och bekvämt ser det ju ut. Eller?

3 kommentarer:

Malin sa...

Jag är intresserad av hur du virkade ihop den! Och vad menas med att filten är blockad?
/Malin :-)

TIJNA sa...

När man blockar något så "låser" man den så att alstret så att det till exempel inte rullar upp sig i kanterna. En filt av mormorsrutor kan se lite sned och vind ut, men det kan fixas med en blockning. Jag kommer göra ett inlägg om detta också, när jag tar tag filten som ligger och väntar... :)

Och så ska jag visa hur jag virkade ihop rutorna :)

Emma sa...

Hej, vilken inspirerande blogg du har! Bra beskrivningar som är lätta att förstå! Sitter och syr ihop en filt av mormorsrutor, men undrar hur man blockar man en filt?
Mvh Emma