2013-10-10

AMIGURUMI TVÄTTBJÖRN

Yes! Jag höll mitt löfte med att få till ett inlägg innan söndag!
För ett tag sedan visade jag en liten räv. Nu har räven fått sig en kompis - en tvättbjörn! Även det mönstret hittar du här, hos Amigurumi To Go. De här små vännerna blir en av Leahs ettårspresenter i helgen. Och jag gillar för övrigt hur räven ser så himla snäll ut, samtidigt som tvättbjörnen har en liten evil look.

Mönstret säger dock att man ska klippa ut ögonmasken i filttyg, men det tyckte jag lät jobbigt. För mig kändes det bättre att virka ihop en mask.

Såhär gör en virkad ögonmask:
Börja med att lägga upp 3 luftmaskor och slut dem till en ring med en smygmaska.
Varv 1: 6 fasta maskor i ringen (6)
Varv 2: [2i1, 2i1, 2 fm] x2 (12)
Varv 3: [2i1, 2i1, 2i1, 3 fm] x2 (18)
Fortsätt på varvet med 4 smygmaskor

Nu ska du göra "bryggan" mellan ögonen:
(Du ska inte ta av garnet och börja på nytt, utan fortsätt bara)
6 luftmaskor
Vänd och virka i andra maskan från nålen 5 smygmaskor tillbaka på bryggan.
Gör ytterligare en smygmaska i samma maska du står i,
och en smygmaska i nästa maska (på ögat).
Gör sedan en luftmaska och virka tillbaka på bryggan med 5 smygmaskor.
Ta av garnet och gör ytterligare en del för ögat, fast såklart utan bryggan.
Sy ihop delarna och sy fast på huvudet.
Det blir ju dessutom ett perfekt litet håll för säkerhetsögat i mitten.

För övrigt så är det väldigt mycket just nu. Det pågår kalasplanering här hemma. Jag är väldigt nöjd att vi bestämde oss för att ha två kalas; ett för bara våra familjer och ett för vänner och Leahs kompisar (så mycket kompis som man nu är med någon när man är ett år vill säga...) Bättre att dela upp det än att bli överväldigad, kände jag.

Och nu i veckan skrev vi kontrakt för en ny lägenhet, så nu kan jag ju outa att vi ska flytta - redan den 2 november! Så man kan ju tycka att det är dags att börja packa snart? Hur som helst så ska vi uppgradera oss till en fyra på hela 98 härliga kvadratmeter (i dagsläget har vi en trea på 75 kvadrat). Så  nu får Leah ett helt eget rum utan en massa av mammas och pappas tjafs som man ändå inte får röra. Och vi vuxna människor får ett eget arbetsrum/gästrum där vi kan stuva in folk som kommer på besök. PLUS att det är stambytt så att vi kan sätta in tvätt- och diskmaskin. Halleluja! 

Men helt bortglömd kommer ju knappast virknålen att bli, för när mina föräldrar kommer i helgen kommer ett stoooort lass med garn, och det går ju inte att låta bli?


Inga kommentarer: