2013-09-14

VIRKAD "PIPPIMÖSSA" - MÖNSTER

Nu har hösten kommit till Göteborg. Visserligen är det hyfsad temperatur ännu, men man känner det liksom i luften. Och vad hör hösten till? Jo, mössor såklart! Och vintern också för den delen. Och en bit in på våren. Så det är ju lite av en investering att göra mössor. Här är en mössa med "pippimönster" som jag har virkat till Leah. Den är gjord i samma garn och princip som jag virkade pippifilten i under sommaren.

Klåfingriga fingrar kan inte låta bli nya fina mössan.
Leah passade på att köra ett träningspass...
...och viker ihop filten så fint!
Jag har utgått från den här filmen. Hon visar på ett jättebra och tydligt sätt hur du ska virka. Filmen i sig är dock inget mönster, det anger inte hur många maskor eller varv man "ska" göra - för det beror ju helt på hur stor mössa du vill ha. Jag ville ha en mössa som passar min lilla majskrok som blir ett år om en månad (jisses vad tiden går snabbt!) och självklart skrev jag ner hur jag gjorde så att jag kan sätta mig och massproducera.

Jag har virkat med Drops Merino extra fine och virknål 5 och blir som sagt lagom åt ett "normalstort" huvud i ettårsåldern (Leah har även utrymme för att växa lite). Den blir också lite stretchig och väldigt mjuk och skön!


MÖNSTER - såhär gör du:

Kort info:
* Minskande varv kommer inte att gå jämnt ut.
Det kan bli exempelvis 3 maskor "kvar" på varvet.
Det är inte du som har gjort fel, det "ska" vara så.
Gör enkla maskor i dessa.

Varv 1:
Lägg upp 68 luftmaskor och slut till en ring med en smygmaska.

Varv 2:
1 stolpe i varje maska.

Varv 3-5:
1 stolpe, 1 reliefstolpe virkad framifrån.
Upprepa varvet ut.

Varv 6:
1 varv med fasta maskor i den bakre maskbågen.

Varv 7:
1 varv med halvstolpar.

Varv 8:
Med röd färg.
1 fast maska, 1 fast maska med nedtag på föregående varv.
Upprepa varvet ut.

Varv 9:
5 fasta maskor, 2 fasta maskor ihop.
Upprepa varvet ut.

Varv 10:
Med vit färg.
1 halvstolpe, 1 halvstolpe med nedtag på föregående varv.
Upprepa varvet ut.

Varv 11:
3 halvstolpar, 2 halvstolpar ihop.
Upprepa varvet ut.

Varv 12:
1 varv med halvstolpar.

Varv 13:
Med blå färg.
1 fast maska, 1 fast maska med nedtag på föregående varv.
Upprepa varvet ut.

Varv 14:
4 fasta maskor, 2 fasta maskor ihop.
Upprepa varvet ut.

Varv 15-17:
Med vit färg.
3 enkla varv med 1 halvstolpe i varje maska.

Varv 18:
Med röd färg.
1 fast maska, 1 fast maska med nedtag på föregående varv.

Varv 19:
4 halvstolpar, 2 halvstolpar ihop.
Upprepa varvet ut.

Varv 20-22:Med vit färg.
3 enkla varv med 1 halvstolpe i varje maska.

Varv 24:
5 halvstolpar, 2 halvstolpar ihop.

Varv 25-26:
2 enkla varv med 1 halvstolpe i varje

Ta en nål och dra igenom varje maska på det sista varvet, och voilà!
Bollen gjorde jag enligt Kungen och Majkis smarta sätt och sydde fast med dess trådar på insidan av mössan.

Slutligen ett par suddiga, men åh så härliga bilder på gungungen.

5 kommentarer:

Alviti sa...

Snygg mössa och jättesöt unge :)

Jacqueline sa...

hello Tijna,
you have a nice blog, and make nice things.
i will follow your blog, where can i find the follow-button.
i don't understand your language so pleas answer in english.
greetings from the netherlands from jacqueline

TIJNA sa...

Hi Jacqueline!
How nice to get a follower from the Netherlands! :D
Sorry though, I don't quite get RSS-feed and how it works (yet). But you should be able to follow my blog manually by entering the address to this blog?

TIJNA sa...

Hi again,
there is now a button where you can follow me on Bloglovin' :)

Jacqueline sa...

hi tijna,
iam your follower now!
i like that.
greetings jacqueline