2013-09-22

BOLL VIRKAD I SPIRAL - MÖNSTER

När man virkar i spiral slipper man det där med att försöka få till snygga färgbyten, plus att man slipper fästa en massa trådar (om man nu kör varianten med att klippa av tråden för varje färgbyte). Principen är den att man byter färg mitt i ett varv - och i det här fallet byter man färg två gånger varje varv.

Jag valde att fylla mina bollar med ris, för att det ger en lite tyngre och härligare känsla att kasta. Dessutom känns det bitvänligt för de små. Hur jag gjorde står också nedan i beskrivningen. Garnet jag har använt mig av den här gången är Safran och virknål 3,5.

MÖNSTER - såhär gör du:

Kort info:
* När du ska ta av en färg från nålen - se till att du drar ut öglan ett par centimeter så att du inte riskerar att repa upp det du har virkat.

* Använd en markeringsring för att komma ihåg var varvet startade.

* Varven bygger på samma princip som när du virkar "vanliga" varv med en färg - antingen ökar, minskar eller så virkar du enkla varv konsekvent varvet ut. För att det inte ska bli så mycket tjat om att byta färg så skriver jag bara ut det i början, tills man fattat galoppen.

* 2i1 = 2 maskor i samma maska

Varv 1: 
Lägg upp 2 luftmaskor med färg A.
1 fast maska & 1 halvstolpe i den andra maskan från nålen.
Ta av garnet från nålen.
I samma maska:
Anslut färg B med en smygmaska och gör 1 fast maska & 1 halvstolpe.
Ta av garnet från nålen.
I samma maska:
Anslut färg C med en smygmaska och gör 1 fast maska & 1 halvstolpe.
(6)

Nu ska du alltså ha tre öglor på din virkning.
Det borde se ut såhär:
Nu blir det ju lite extra "stökigt" eftersom det är tre ändar som ännu inte har virkats in.


Varv 2:
Fortsätt med färg C: 2 fasta maskor i varje i maska.
(du virkar på färg A)
Ta av garnet från nålen.
Fortsätt med färg A: 2 fasta maskor i varje maska.
Ta av garnet från nålen.
Fortsätt med färg B: 2 fasta maskor i varje maska.
(12)

Såhär ser det alltså ut när du virkar vidare på nästa färg.
Här möter den vita färgen den svarta -
ta då av garnet från nålen och fortsätt med den nya färgen.
Så fortgår det från och med nu.

Varv 3:
1 fast maska, 2i1
(18)

Varv 4:
2 fasta maskor, 2i1
(24)

Såhär ser det ut såhär långt.
Alla trådar är fästa och spiralen börjar ta form!
En parentes... 
Det är lätt att trådarna till nystanen trasslar ihop sig eftersom man virkar i spiral.
Se till att flytta runt nystanen under tiden som du virkar så slipper du kaos.
(Ett av mina nytstan kräktes dessutom upp ett mindre nystan när jag virkade, och jisses vad det var garn överallt!)

Varv 5:
3 fasta maskor, 2i1
(30)

Varv 6:
4 fasta maskor, 2i1
(36)

Varv 7:
5 fasta maskor, 2i1
(42)

Varv 8 - 13:
6 enkla varv med en fast maska i varje maska
(42)

Varv 14:
5 fasta maskor, 2 fasta maskor ihop
(36)

Varv 15:
4 fasta maskor, 2 fasta maskor ihop
(32)

Varv 16:
3 fasta maskor, 2 fasta maskor ihop
(24)

Varv 17:
2 fasta maskor, 2 fasta maskor ihop
(18)

Nu är det dags att fylla bollen!
Eftersom jag valde att fylla bollen med ris ville jag ha en liten innerpåse så att inga riskorn kan smita ut mellan maskorna. Jag använde mig av ett gammalt lakan och klippte en cirkel på frihand. Eftersom den inte ska synas så brydde jag mig inte om att få den perfekt rund.

Sedan tog jag ett tunt garn och sydde upp och ner längs med kanten hela vägen runt.

Dra ihop ändarna, och du har en liten påse att stoppa ner i bollen.

För att inte hälften av riset skulle hamna i soffan så använde jag mig av en tratt. Riskornen satte sig lite på tvären, men jag tog hjälp av virknålen till att peta ner dem.

Fyll bollen (hårt!) och stäng igen påsen genom att knyta ett par knutar 
och klippa av ändarna.
(och ja, det blev ju så festligt att tratten matchar bollen, hehe!)

Varv 18:
1 fast maska, 2 fasta maskor ihop
(12)

Varv 19:
2 fasta maskor ihop
(6)

Varv 20:
2 fasta maskor ihop tills du bara har 1 fast maska av varje färg kvar
(3)

Klipp av alla trådar och fäst ändarna ordentligt.
Klart!
Det är nästan så att man skulle lära sig att jonglera, eller vad säger ni?
Eller så nöjer jag mig med att kasta boll med min lilla majskrok istället....


2 kommentarer:

Pernilla sa...

Oh verkar vara ett jättebra mönster du visar :) Och du visar det ordentligt med, detta ska jag ta mig tid till att pröva!

skapa och inreda sa...

Jättefina!
Tack för att du delar med dig av din härliga skaparkraft.
Ha en bra dag.
Annika