2013-08-04

VIRKAD MANDALA SOM UNDERLÄGG - MÖNSTER

De här underläggen är supertrevliga och enkla att göra, och självklart delar jag med mig av mitt mönster! Lämna gärna en kommentar om du använder dig av mönstret - det hade varit kul att veta om det gick att förstå. Jag har använt mig av garnet Jasmine, som finns i en stor härlig färgskala. Jag har även stärkt dem med trälim så att de ska bli stela och faktiskt fungera lite bättre som underlägg... 
Kan stå själv!

MÖNSTER - Så här gör du:

Kort info:
* Varje varv som virkas med stolpar inleds med 3 luftmaskor som ersätter den första stolpen. Varvet sluts med en smygmaska i den tredje luftmaskan.
* Slut varje varv med en smygmaska.
* Jag måste tillägga att jag har glömt att ta kort på två utav stegen,
men det ska förhoppningsvis inte komplicera något.


Börja med att lägga upp 5 luftmaskor och slut till en cirkel med en smygmaska. 
Varv 1: 14 stolpar i ringen.


Varv 2: 2 stolpar i varje utrymme mellan stolparna i föregående varv.


Varv 3: 3 stolpar i varje utrymme mellan stolparna i föregående varv.


Varv 4: 1 fast maska i de två första maskorna på stolpgruppen, 1 fast maska i maskbågen på varv 2 (i mitt fall; det vita varvet).


Varv 5: 1 stolpe, 1 luftmaska varvet ut, med samma färg som föregående varv.
Varv 6: 1 fast maska i utrymmet mellan stolparna.
Bilden visar både varv 5 & 6

Varv 7: 3 halvstolpar i varannan maska.
Varv 8: 1 fast maska i de två första maskorna på stolpgruppen,
2 fasta maskor i utrymmet mellan stolparna.
KLART!
Bilden visar den färdiga mandalan efter varv 7 & 8

För att stärka underläggen så att de blir stela använde jag mig av trälim, vilket är superenkelt! Man blandar helt enkelt trälim med en lika stor mängd vatten. Doppa sedan virkningen i limlösningen och krama ur den något. Virkningen kan få en lite "dassig" eller vitaktig färg, men det kommer att försvinna under torktiden. Jag la mina underlägg på torkning på ugnsgallret med ett bakplåtspapper under, så att det inte skulle droppa lim på bordet under (det lim som kommer på gallret går lätt att ta bort när det har torkat).
Torkning efter stärkning med trälim


24 kommentarer:

Ann Lundqvist sa...

Du gör så fina saker!

Emelie sa...

Fina! Att stärka med trälim, det var nytt för mig. Mormor stärkte sina virkade dukar med sockerlösning på 70-talet, men detta har jag aldrig hört! Jag har lagt till dig i min lista över bloggar jag läser, hoppas det var ok.

TIJNA sa...

Tack!
Ja, det var faktiskt första gången som jag stärkte något jag virkat. Jag har fattat det som att den där sockerlösningen kan bli rätt kladdig och meckig, och att trälim ska tåla vatten bättre, vilket ju kan vara bra när det gäller underlägg ;)

Självklart är det bara kul att vara med på din lista! Jag får ta kika in på din blogg också :)

Anette Söhrman sa...

Nu har jag gjort ett sådan underlägg, och det var ju superenkelt och blev så bra =) Tack för ett lättförstått mönster. /Anette

verpa sa...

Nice casters, great tutorial, thanks for sharing.

Therese sa...

Superfina jag har gjort några stycken nu inga problem alls med att förstå mönstert. Undrar bara hur du gör i färgbytena? På den första jag gjorde så klippte jag varje gång det var dax för ett byte men det var så många trådar att fästa, på de andra har jag sparat trådarna och gjort sm och sedan dragit in där det passat men lite svårt att få osynliga färgövergångar.

TIJNA sa...

Tack!
Jag sluter varje varv med en smygmaska, sedan klipper jag av tråden och gör en "knut" (drar igenom änden genom öglan) och fäster sedan. Det blir ju tyvärr en del att fästa, vilket är det värsta med virkning över huvud taget (hehe) men snyggt blir det! På vissa varv funkar det också att virka in ändarna, det beror på hur luftigt varvet är, man vill ju inte att den ska lossna lätt.
Hoppas att det går bra!

marianna sa...

Great project!. I love the bright colours. Best wishes.

Amanda sa...

Jag använder mig av Verda stärkelse på tub, som jag penslar outspädd på baksidan, det blir ordentligt hårt när det torkar

Johanna sa...

Hej! Superdupersnygga! När jag försöker göra så reser sig kanterna, särskilt på sista varvet.. Någon teori om vad jag kan göra för fel? Det är som om sista varvet blir för tight?

TIJNA sa...

Tack Johanna!
Det låter som att något har blivit fel nånstans? De kan resa sig och bli lite skålformade, men det är lite tidigare p virkningen i så fall...
Du har inte glömt varannan luftmaska på varv 5? Kanske kan et vara så, eller så virkas det lite för hårt?
Återkom gärna med hur det gick!

Sarah Björkman sa...

Jättefin bloggsida och jättefina underlägg! Jag sitter just nu och försöker knåpa ihop mina egna med dina mönster.. Jag ska definitivt lägga till dig i min blogglista! Kika gärna in min blogg, virktrollet.blogspot.se. Jag har också en tendens att ha för många bollar i luften och aldrig slutföra...

TIJNA sa...

Tack Sarah! Vad kul att jag får vara med på din lista, ska definitivt kolla in din blogg också!
Ha det fint så länge!

Anonym sa...

Lyckliga den som fick dessa fantastiska underlägg... ja just det, det var ju jag! Fniss! I nästa liv ska jag också bli händig och göra massor fina saker till dig. Puss på dig bästaste! //Anna

Anonym sa...

Vilka fina underlägg:-) går de att göra dem större så man kan användare till grytunderlägg?

TIJNA sa...

Tack "Anonym"! :)
Vad roligt att du föreslår en sak som jag redan har gått och funderat på!
Annars kan man ju experimentera med garn och nålstorlek för att få dem större. Här har ju jag använt ett väldigt tunt garn och bara nål 2,5.

Anonym sa...

Hej är det okej att sälja dessa?

Kikki sa...

Hej!
Underläggen måste jag genast ge mig på, supersnygga!

Tack för stärkningstipset, det ska jag prova på min virkade solhatt för att få brättet stadigare :)

monika sa...

Hej, jag förstår inte vad du menar med färgbytena. Vaddå gör en knut? Vill du förklara så en trögboll som jag fattar? :))

TIJNA sa...

Hej Monika!
Knut var kanske fel ordval, så ursäkta för förvirringen. Jag menar att jag helt enkelt klipper av garnet och drar änden igenom öglan, för att sedan fästa den. Precis så som jagalktud fäster mina ändar, vad jag än virkar. Blev det lite lättare att förstå?

Anonym sa...

Tack snälla du för detta fina mönster. Har nu gjort lite "juliga" i rött och vitt. :)
Mvh/ Agneta

Ulla sa...

Jättegulligt av dig att dela med dig av dina mönster!
Mvh. Ulla

Elsie sa...

Jätte fint mönster. Jag tog 4 trådar o st 6 och då blev det jätte fint grytunderlägg. Tack för mönstret

Sofia sa...

Hej! Sjukt fina underlägg! Håller på med några nu som ska bli en inflyttningspresent till en god vän. Tror de kommer uppskattas!
Men en fråga - när man stärker med trälim, går de på något sätt att tvätta då, om det är annat än vatten i glasen? :)