2013-08-18

STOR UGGLA & MÖBELRENOVERING

Nu är vi tillbaka till vardagen igen. Min sambo har börjat jobba, och det är bara jag och Leah hemma om dagarna. Mellan allt golvtorkande (projekt "äta själv" pågår...) så hinner jag inte virka lika mycket som under den ljuva sommaren. Speciellt inte när min tjej är överallt och ingenstans på samma gång, och genomgår en prövande utveckligsfas just nu. Dessutom har stora tjejen, som blev 10 månader förra veckan, tagit sina första steg på egen hand! Hur stort är inte det? 

Idag fick hon en liten present av mig i form av en uggla (well, surprise!). Själva delarna virkade jag under semestern, men har inte kommit mig för att montera allting förrän nu. Jag lovade mig själv att jag inte fick påbörja något annat förrän den här ugglan var klar, så det har varit en liten prövning. Montering är inte riktigt min starka sida direkt...
I alla fall, mönstret är ifrån ett nummer av Hemmets Journal (nr.2 2013) som jag kom över. 
Lilla klätterapan blev glad för sin uggla, och har för övrigt på sig en av mina gamla pyjamasar!

Sedan senast har jag dessutom färdigställt en möbelrenovering. I våras fyndade vi ett bord och två stolar till Leahs rum för en tjuga på en loppis. Setet är från IKEA och kostar inte mycket. Men tjusigt kan jag då inte påstå att det är, så det blev till att plocka fram färgburken. Bords- och stolskivorna har jag klätt med självhäftande dekorplast, och jag blev riktigt nöjd med resultatet! Eftersom man får vad man betalar för så är det här inte IKEA's stabilaste möbel, och därmed inte ämnad för att en vuxen ska kunna slå sig ner. Därför gjorde min sambo nya stolsitsar i aluminium på sitt jobb, så att vi kan sitta ner och måla med Leah när hon blir lite större.
Bilden är lånad från IKEA's hemsida.
Spännande med nya möbler!

5 kommentarer:

Emelie sa...

Härlig uggla! En sån pyjamas hade jag också när jag var liten :-) /Emelie

TIJNA sa...

Tack!
Vad roligt att du hade en likadan pyjamas! Är du också en 80-talist? :)

Eme Lie sa...

86:a :-) (och det tog det ett halvår att klämma ur sig). Trevlig helg på dig!

Annelie Friemer sa...

Hej
Säljer du detta mönstret? Jag försöket desperat hitta tidningen men verkar inte som om man kan beställa den tidningen längre ;( maila mig gärna annelie.friemer@hotmail.com

TIJNA sa...

Hej Annelie!
Jag får inte dela mönstret vidare på grund av upphovsrättslagen. Däremot kan jag tipsa dig om att maila Hemmets Journal, det var vad jag gjorde, och de skickade mönstret som PDF-fil till mig, helt kostnadsfritt!
Lycka till!