2013-08-10

SÅ GÖR DU EN KLASSISK MORMORSRUTA - MÖNSTER

Mormorsrutor! Sådant kan man ju bara inte göra för mycket av. Tur är ju det, för jag har påbörjat ett nytt filt-projekt och de innehåller ju minst sagt ett par stycken av dessa små härligheter. Och enklare än så här blir det nog inte...


MÖNSTER - såhär gör du:

Kort info:
* Varje varv inleds med 3 luftmaskor som ersätter den första stolpen. 
Varvet sluts med en smygmaska i den tredje luftmaskan.
* Samtliga stolpar virkas i utrymmet mellan stolparna på det föregående varvet.

Börja med att lägga upp 4 luftmaskor och slut dem till en ring med en smygmaska.
Varv 1: 
3 stolpar, 3 luftmaskor
Upprepa 4 gånger
(4 stolpgrupper med 3 stolpar i varje)

Varv 2:
3 stolpar, 3 luftmaskor, 3 stolpar i samma utrymme, 1 luftmaska
(det här blir det första hörnet)
Upprepa 4 gånger
(4 hörn med 2 stolpgrupper á 3 stolpar)

Varv 3:
Börja i ett av hörnen.
3 stolpar, 3 luftmaskor, 3 stolpar i samma utrymme, 1 luftmaska (hörnet)
3 stolpar, 1 luftmaska i nästa utrymme
Upprepa 4 gånger

Upprepa sedan varv 3 så många gånger du vill för att få en större ruta. 
Varven ökar med en stolpgrupp på varje sida (totalt 4 grupper) för varje varv.
För att förtydliga så har du 3 luftmaskor mellan stolpgrupperna i hörnen
och 1 luftmaska mellan stolpgrupperna på sidan.
Easy peasy!

Mina rutor består av fyra varv. Jag använder mig endast av tre olika färger till den här filten, men ändå så finns det många olika färgkombinationer som man kan göra. Om jag inte hade valt att ha en och samma kantfärg på samtliga rutor hade det ju kunnat bli ännu fler kombinationer - det är ju en smaksak.
Ett urval av alla färgkombinationer.

För mig är det ju ett tag kvar till montering, men tidigare när jag har gjort filtar av mormorsrutor så har jag prövat olika sätt att virka ihop rutorna. Hittills har jag jag dock inte hittat något sätt som jag tycker blir riktigt bra (men bomba mig gärna med ditt bästa tips!) så jag väljer att sy ihop dem. Därför sparar jag en ganska lång bit garn på sista varvet för att sy ihop två kortsidor med varandra. Då slipper jag i alla fall några moment när det gäller att fästa alla trådar...

18 kommentarer:

Emma sa...

Fina rutor :) jag undrar hur stora dina rutor blir i cm? Om man följer ditt mönster i grund och botten.

TIJNA sa...

Tack Emma!
Nu har jag inte kvar några rutor hemma att mäta, då jag har gett bort filten som de var till. Men jag gjorde som sagt fyra varv med garnet Muskat och kan uppskatta att de blev 13-14 centimeter breda.
Tjusningen med det här mönstret är ju dock att du i teorin kan göra en hur stor ruta som helst, genom att bara upprepa varv 3.
Lycka till! :)

helena alexandersson sa...

Vilken storlek har du på virknålen?

viktkamp sa...

Imorgon ska detta testas.. :)

Anonym sa...

Finaste filten blev det! :) Puss //Anna

Olivia sa...

Jättefint!
Vad heter färgerna på garnet som du har använt? :)

TIJNA sa...

Tack Olivia! :)
Garnet som jag har använt är som sagt Muskat från Drops. Jag är lite osäker på om den blå nyansen är den som kallas "kornblå" eller "petrol", skulle dock gissa på det förstnämnda... I övrigt är det "ljus oliv" och vanlig vit.
Du hittar färgkartan här:
http://www.garnstudio.com/lang/se/visgarn.php?garn=Muskat

Anonym sa...

Hejssan! Vilka fina rutor du har gjort!
Som total novis på rutorna undrar jag hur du gjort efter varv 3 de gånger du fortsatt med samma garn? Hur "hoppar" du till hörnet där följande varv skall börja? Undrar Petra

TIJNA sa...

Hej Petra!
Nu ska vi se om jag har förstått din fråga rätt... du undrar hur jag gör när jag ska fortsätta nästa varv med samma färg som det föregående?
När jag har slutit varvet med en smygmaska i den tredje luftmaskan som började varvet så virkar jag mig bort till nästa luftmasksbåge med smygmaskor (2 stycken) och ansluter sedan garnet med en smygmaska i kommande luftmasksbåge och gör 3 luftmaskor och virkar på enligt mönstret.
Hoppas att du förstod mitt svar och att det inte kom för sent! :)

Anonym sa...

Hejsan,

Jag håller på att virka en filt eller stor kudde av mormorsrutor. jag har använt ganska tjockt garn så det blir stora rutor men när jag ska sy ihop dem så blir det snett och vingt. hur ska jag göra för att undvika detta?
inna jag sydde ihop dem och la dem ovanpå varandra så ser de ju precis lika stora ut.

//Matilda

Anonym sa...

Hej! Kanske du Matilda redan gör så här men när jag monterar mina mormorsrutor försöker jag vara noga att sy stolpe mot stolpe i bakre luftmaskbågen från baksidan (kan även sy över båda, en smaksak). Kanten blir sedan ändå lite ojämn men en virkad kant av t.ex. fasta masker kan göra underverk. Lycka till! Petra

Miss Lolitastar sa...

Hej! Jag antar att storleken på virknålen avgörs av vilket garn man använder sig av? Såg att frågan ställdes tidigare i tråden men inte blev besvarad. Superfina rutor förresten, jag ska ge mig på något liknande ��

TIJNA sa...

Hej! Det stämmer att det är garnet som avgör nålstorlek. Det brukar stå rekommendationer på lappen som kommer med garnet. Testa dig fram! Har du en mindre nål så kan rutorna bli lite hårda, tycker jag. Tar man en lite större nål blir de mjukare. Lycka till!

birgitta persson sa...

Jag gjorde en stor mormorsruta 68×68 Blev också fint

Info Zgarn sa...

För dig som önskar lära under handledning rekommenderar jag http://www.stickkurs.se/stickkurs/Virka_mormorsrutor_Lansmansgarden.html

Anonym sa...

Hej, Hur stora är dina filtar

Med vänlig hälsning / Britt

Anonym sa...

Hej! Vill bara tacka för otroligt bra beskrivning, enkel o lätt att följa! Försökte mig på järbos virkskola men de har krånglat.till de enkla för mkt. Tack! ��

Anonym sa...

Hur mycket garn går det åt? I varje färg! Storlek på filten? Jättefina färger.