2013-07-22

VIRKAD MANDALA - MÖNSTER STEG FÖR STEG

För en gångs skull har ju Göteborg blivit bortskämt med en underbar sommar. Idag var en sån där fantastisk dag, som bland annat har erbjudit mig ett par fina virk-stunder på balkongen i de nya stolarna som jag och sambon fyndade igår. Givetvis under parasollet. Annars hade jag förmodligen runnit bort. Här är i alla fall resultatet av dagens virkning som jag tänkte att jag skulle dela med mig av.


Kort info:
* Varje varv som virkas med stolpar inleds med 3 luftmaskor som ersätter den första stolpen. Varvet sluts med en smygmaska i den tredje luftmaskan.
* Slut varje varv med en smygmaska.

Börja med att lägga upp 5 luftmaskor och slut till en cirkel med en smygmaska. 
Varv 1: 14 stolpar i ringen.


Varv 2: 2 stolpar i varje utrymme mellan stolparna i föregående varv.
En lite överexponerad bild kan man få i solen. Men det går kanske att se ändå :)

Varv 3 a: Med färg 1: börja att göra 5 luftmaskor (=1 stolpe + 2 luftmaskor här)...
Hoppa över en maska och gör en stolpe i nästa maska + 2 luftmaskor.

Upprepa varvet ut. 
[1 stolpe, 2 luftmaskor, hoppa över en maska]


Varv 3 b: Med färg 2: Vik ner det föregående varvet och gör precis samma sak som i varv 3 a, men i de tomma maskorna.
Här kan de två stolpvarven vilja ställa sig upp lite grann, men det gör inget - 
det kommer att åtgärdas!


Varv 4: 1 fast maska i utrymmet mellan stolparna + en luftmaska. 
Upprepa varvet ut.


Varv 5: Nu är det dags att gå tillbaka en bit. 
På varv 2 ska det nu virkas ett varv med smygmaskor.
Det gör man genom att föra ner nålen mellan stolparna och hämtar tråd. För ner nålen i nästa utrymme mellan stolparna. Hämta tråd och dra genom.
Fortsätt varvet ut.
(Det är alltså en helt vanlig smygmaska, fast virkat "ovanpå" varvet med stolpar.)
Det blir inte bara snyggt, det tillför även lite stadga som välkomnas av mig!
Såhär ser det ut på baksidan om man har gjort rätt.


Varv 6: 2 stolpar i luftmasksutrymmet på föregående varv.


Varv 7: 3 stolpar i utrymmet mellan stolparna.


Varv 8 a: Här gör man precis samma sak som på varv 3 a, 
men med endast 1 luftmaska mellan stolparna - 
det innebär att varvet inleds med 4 luftmaskor (=1 stolpe + 1 lm)


Varv 8 b: Vik ner det föregående varvet och gör precis samma sak som i varv 8 a, men i de tomma maskorna.


Varv 9: En fast maska i utrymmet mellan stolparna.


Varv 10: Sist men inte minst är det bara att virka ett varv med smygmaskor på varv 7.
TA-DA!

Eftermiddagen avslutades med att köpa lite blommor till balkongen och rökt makrill till middag - sådant som man har fördelen att kunna njuta av på bästkusten (ja jo, jag vet att man kan köpa fisk på andra ställen också, men det smakar väl ändå godast här i väst?)
Balkongen ska (äntligen) piffas!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag är 9 år och brukar gå gå in på din blogg. Jag tycker dina saker som du gör är jätte-fina och jag har prövar göra många saker av dina beskrivningar kram Tilde!!!!!!

Carolin Sörensson sa...

Hej
Jättefin mandala. Hur ska man virka denna mandala med virknål 12 och trasgarn?
Mvh Carolin