2013-07-01

SY VIMPLAR - STEG FÖR STEG

Varannan måndag under 2013 har min sambo Tommy varit föräldraledig och haft långhelg. Det har varit underbart att få vara alla tre hemma samtidigt, och vi har ofta ägnat de här dagarna åt att "passa på" med saker, i stil med att åka till Ikea (för ärligt talat; ett besök på Ikea under helgen vs. måndag förmiddag känns inte som ett svårt val). Men den här måndagen unnades jag en sy- och virkadag! Det innebär att jag befriades från alla rutiner och fick fri lek - hurra! 

Det är ju ingen hemlighet att jag föredrar att virka framför att sy. Den största anledningen till detta är nog att jag är ganska ny på sy-fronten, och inte i närheten så säker på sömnad som på virkning. Jag köpte min symaskin för bara ett par månader sedan. Mitt första projekt var att sy vimplar till Leahs rum, som då egentligen bara var en hörna i vårt arbetsrum. För ett par månader sedan, när damen kändes tillräckligt stor för att flytta in i eget rum, så möblerade vi om och gav henne halva rummet - och då krävs det naturligtvis fler vimplar! Det är vad jag har ägnat dagen åt.
Smakprov
Såhär gjorde jag:

Jag började med att klippa till en mall i lite tjockare kartong (typ mjölkkartong). Eftersom lite av tyget går bort då det blir sömsmån så målade jag med en tuschpenna utefter mallen. För att spara tid så målade jag ut många delar på direkten, kant i kant med varandra.

Ta eventuellt hjälp till detta moment av en nyfiken bebis.

Klipp ut så många delar som du vill ha (fram- och baksidor).

Lägg dem rätsida mot rätsida och nåla fast dem.

Sy med pressarfoten mot kanten. Jag brydde mig inte ens om att fästa tråden eftersom man sedan ska så på ett band.

För att det inte ska bli knöligt när du vränger vimpeln så klipper du bort den nedre delen av spetsen.

Vräng delarna. Det kan vara bra att ha en penna eller liknande och peta i botten så att vimpeln blir spetsig. Stryk dem så att de blir platta och fina.

Klipp bort de små snuttarna som sticker upp i hörnen.

Ta ett band och nåla fast vimplarna (bandet ska bli dubbelvikt).

För att vimplarna ska hamna på ett jämnt avstånd använder jag mig av en mall, i det här fallet en liten garnbit.

För att det ska gå lättare att sy så stryker jag det så att det håller sig vikt.

Sy längsmed bandet.

TA-DA! Färdigt!

Sedan passade vi på att leka lite koja innan läggdags.

Man kan även pimpa vimplarna med hjälp av Vliesofix, som är ett slags mellanlägg man stryker på. Det har  klister på båda sidorna, och det enda man egentligen behöver göra är att vara noga med klippandet. Bokstäverna på Leahs vimplar är utklippta i fleece.
Bild från inlägget om Pippifilten. 

4 kommentarer:

MirEll sa...

Så kanonfina vimplar! Har själv tänkt att sy ett gäng men har ännu inte kommit till skott men med ditt inspirerande inlägg i huvudet kanske det faktiskt blir av. =)
Kram Linda

fröken garntrassel♥ sa...

håller med personen ovanför,,vill så mycket men tar mig inte tid.min son fyller 3 nu på måndag,men än är det väll inte för sent!!!=)
gör lite när man måste låna symaskin också!!!

men gud så snygga de blev!

TIJNA sa...

Tack!
Men då kan det ju bli en ypperlig födelsedagspresent med vimplar. De kan ju komma lite i efterskott, eftersom det kanske blir svårt att hinna med ;)
Och det blir ju lite svårare såklart om man inte har en egen maskin. Jag märkte att det var guld värt att kunna plocka fram den lite spontant.

TIJNA sa...

Tack! Det som är så bra med att sy vimplar är ju att det är så himla lätt! Och så går det ju faktiskt ganska snabbt, så hoppas att du får tummen ur ;)