2013-07-04

RUND MOBIL MED UGGLA - MÖNSTER

Den här mobilen gjorde jag på ett liknande sätt som jag gjorde den färgglada länken av ringar. Återigen är det min sambo som har stått för ringar i stål, som jag har virkat in. Själva ringen virkade jag på frihand, och efter ett par försök blev jag riktigt nöjd med resultatet! Slutprodukten tror jag ska få hänga i Leahs fönster, tillsammans med några liknande kreationer som är under bearbetning. Ugglan virkade jag också på frihand (efter diverse inspirationer på Google) och det är den jag tänkte dela med mig av mönstret på.



Såhär gjorde jag ugglan:
Börja med att lägga upp 4 luftmaskor och slut med en smygmaska till en ring.
Varv 1: 14 stolpar i ringen. Slut med en smygmaska.
Varv 2: 1 fast maska i utrymmet mellan stolparna, 1 luftmaska. Upprepa varvet ut och slut med en smygmaska.
Varv 3: 1 fast maska i utrymmet mellan stolparna, 1 luftmaska. Upprepa varvet ut och slut med en smygmaska.
Varv 4: (Byt färg) 2 fasta maskor där du gjorde luftmaskorna i förra varvet.
Varv 5: (Byt färg) 2 fasta maskor mellan varje "par" av fasta maskor, 1 luftmaska. Upprepa varvet ut och slut med en smygmaska.
Varv 6: 1 fast maska i varje maska, men 2 fasta maskor i luftmaskorna på förra varvet. Upprepa varvet ut och slut med en smygmaska.
Varv 7: 1 luftmaska - vänd arbetet - 11 fasta maskor.
Varv 8: 1 luftmaska - vänd arbetet - 11 fasta maskor.
Varv 9: 1 luftmaska - vänd arbetet - 2 fasta maskor i första maskan från nålen, 9 fasta maskor, 2 fasta maskor i sista maskan på raden.
Varv 10: 1 luftmaska - vänd arbetet - 1 dubbelstolpe, 1 stolpe, 1 halvstolpe, 5 fasta maskor, 1 halvstolpe, 1 stolpe, 1 dubbelstolpe.
Varv 11: 1 fast maska i varje maska hela varvet runt ugglan.
Slut med en smygmaska och spara en lång tråd. Om det blir några hål längs med ugglans öron kan man sy ihop dessa lite snyggt.
Den svarta "ringen" virkade jag på i efterhand med luftmaskor.

Ögon:
4 luftmaskor, slut med en smygmaska till en ring.
Gör 10 halvstolpar i ringen. Fäst den ena änden av tråden, och spara en bit av den andra till att sy fast ögat.
Som pupill gjorde jag en fransk knut (instruktionsvideo finns hos Drops Design). Jag la tråden om nålen 5 gånger dock, för att få en lite större pupill.

Sy fast ögonen och brodera dit näbben. Och eftersom ugglan blir platt och därmed inte så rolig på baksidan när man har fått dit ögonen och näbben, så gjorde jag två stycken som jag sydde ihop (därav den långa tråden som du skulle spara). Den får ju även lite mer stadga då, så att den inte hänger och fladdrar.

5 kommentarer:

fröken garntrassel♥ sa...

snygg!!vad du är bra!!!och tack för att du delar med dig!!ha det gott!!!

MirEll sa...

Så fin! Nu måste jag ju leta reda på ringar så jag kan göra en sån också. =)

Mamma Mia sa...

Inget går upp mot ugglor. Jätte fina precis som din blogg. Blev jätte glad att hitta hit (via Kungen och Majkis). Nu kommer jag ha ögonen på dig ;)Kram

TIJNA sa...

Vad roligt att höra! Välkommen! ;)

jacqueline sa...

Love it