2013-06-18

VIRKAD STJÄRNA - MÖNSTER

Jag sprang på det här mönstret hos Little Woollie, och tyckte självklart att Leah skulle få sig en stjärna att leka med! Varje färgad stjärnspets ("diamant") virkas för sig, för att sedan sys ihop på slutet. Mönstret hittar ni som sagt på länken ovan, men jag tänkte dela med mig av min översättning! 
Jag har dock inte följt det mönstret till punkt och pricka. Jag valde att ha sex stjärnspetsar istället för fem. Och istället för att byta tråd till de randiga partierna så virkade jag på dem med luftmaskor i efterhand.

Sida 1

Sida 2
Notera att den här stjärnan inte virkas i varv, utan i rader! Man vänder på arbetet efter varje virkad rad och inleder varje rad med en luftmaska (lm).
Börja med att lämna en ganska lång bit garn till att sy ihop delarna, och gör två luftmaskor.

Rad 1: 2 fm i andra luftmaskan från nålen. Vänd på arbetet.
Rad 2: 1 lm, 1 fm i den första maskan från nålen, 2 fm i nästa maska. Vänd på arbetet.
Rad 3: 1 lm, 1 fm i den första maskan från nålen, 1 fm i nästa maska, 2 fm i den sista fm. Vänd på arbetet.
Rad 4: 1 lm, 1 fm i den första maskan från nålen, 1 fm i varje maska tills du kommer till den sista. 2 fm i den sista fm. Vänd på arbetet.
Rad 5: Upprepa rad 4 tills du har fått önskad storlek. Fler rader innebär alltså en större stjärnspets.

Då var ena halvan av "diamanten" klar. Dags att börja minska! Det gör man såhär:

1 lm, hoppa över en fm, 1 fm i varje maska. Vänd på arbetet.
På det här sättet minskar man antalet maskor med en maska för varje varv. Fortsätt tills det bara är en maska kvar och fäst tråden.

När alla delarna är klara är det dags för montering. Om man vill ha vägledning med bilder så finns det hos Little Woollie. Man syr helt enkelt ihop diamanterna halva vägen upp (där minskningen börjar) del för del tills man har en komplett fram- eller baksida.
Slutligen virkar man samman sidorna med fasta maskor längs med kanten - och voilà!


Det verkar som om koftan som farmor stickat är roligare än stjärnan som mamma virkade...


Inga kommentarer: