2013-06-20

"PIPPIFILT"


Filten blev 65 x 80 cm.
Lagom till att sommarhalvåret började så gick jag och köpte ullgarner och började virka en filt - hmm, hur tänkte jag där nu igen? Just det! Tanken var ju att det skulle vara ett litet sidoprojekt för att hålla händerna sysselsatta, men utan att man måste tänka och "ambitiös-virka". Tydligen gick det lite snabbare än vad jag hade tänkt... men det dröjer nog tills det blir tillräckligt svalt och Leah får mysa under den.
Den här filten var superlätt att göra, i stort sett bara fasta maskor varv ut och varv in.
Mönstret hittade jag på bloggen mest virkat. Jag använde mig av Drops Merino Extra Fine och virknål 5. Av en slump så var det kampanjpris med 35% rea på garnet när jag handlade, så där sparade jag en rejäl hacka!

Här syns ju även vimplarna som jag har sytt till Leahs rum.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Oh vilken fin, vad du är duktig Tijna! Kram från Ingela

Sarahmatilda sa...

Hej! Jag har kikat på både din blogg och på Mest virkat för att försöka klura ut hur mycket garn som behövs till Pippi-filten... Kommer du ihåg hur mycket garn som gick åt för dig?
Hälsningar
Sarah

TIJNA sa...

Hej Sarah!
Det minns jag tyvärr inte. Men jag har för mig att den åt upp ganska mycket garn, eftersom den är ganska tät... det var kanske inte så mycket till hjälp, men lycka till! :)