2013-06-18

HUMLEKOTTE


I slutet av 2012 skaffade min sambo sig en ny hobby. Han skulle helt plötsligt brygga öl. Och när han hittar något som han gillar, då går han all in. Och då menar jag all in. Bortsett från all utrustning, etiketter, kapsyler och ingredienser som man måste ha så fick jag även ett önskemål om en virkad humlekotte. 
(Och för den som inte kan något om öl är alltså humle en av huvudingredienserna i denna fantastiska dryck.)

Jag fick en referensbild som jag tittade på, och sedan gick jag nuts med virknålen. Jag gjorde kotten med hjälp av krokodilmaskor. För den som inte har testat den här typen av virkning ser det ganska avancerat ut, men det enda man behöver kunna är luftmaskor, fasta maskor och stolpar - superlätt! Att tänka på är att det går åt en hel del garn, och så blir virkningen inte helt tät, så jag låter inte Leah leka med kotten (vilket i och för sig inte pappa hade tillåtit i alla fall, hehe).


Referensbilden
Jag blev riktigt nöjd med resultatet - och sambon är lycklig över sin lucky charm, som har en speciell plats vid bryggningarna nu för tiden.
Besök www.brokenbearbrewing.com om ni gillar öl!

2 kommentarer:

Cristofer sa...

Skitsnygg humlekotte! :)

Anonym sa...

Har du bara virkat krokodilmönster i en lång remsa och sen virat ihop den som en kotte? :)