2013-06-18

BABYFILT AV MORMORSRUTOR - MÖNSTER

 Den här filten är också ett projekt som jag påbörjade under min graviditet, men som jag egentligen inte avslutade förrän Leah var ett par månader gammal. Fast den här gången kan jag faktiskt skylla på något annat än att jag bara är dålig på att avsluta saker. Under graviditeten drabbades jag nämligen karpaltunnelsyndrom som gjorde att jag fick problem handlederna, och som dessutom blev värre när jag virkade mycket. Som tur var gick det över ett tag efter förlossningen, vilket det tydligen inte gör för alla.

Jag älskar verkligen att göra mormorsrutor, det är så beroendeframkallande och avslappnande på samma gång! Den här filten består av 96 rutor och blev 50x70 centimeter. Jag har använt garn av merceriserat bomull (Bianca från Marks & Kattens och Conny från Garngrossisten) och virknål 2.5. Garnet är tunt och rutorna blir inte så täta, så filten fungerar även finfint som sommarfilt, eftersom den släpper igenom lite luft. Den funkar även att hänga över vagnen som sol- och insynsskydd.

Såhär gjorde jag rutorna (som inledningsvis virkas som cirklar):
Det som står inom [ ] ska upprepas så många gånger som det står i mönstret (exempelvis x12). Den sista parentesen anger hur många maskor det blir på det färdiga varvet.

Start: 5 lm, slut varvet med en sm till en ring


Varv 1: 4 lm (det här blir den första stolpen + den första luftmaskan), [1 st, 1 lm] x11 Slut varvet med en smygmaska
(12 stolpar) (BILD 1)

Resten av varven virkas i utrymmena mellan stolparna. Varje varv inleds med 3 luftmaskor, som blir den första stolpen på det varvet (BILD 2). Slut varje varv med en smygmaska i den  första luftmaskan på varvet.

Varv 2: [2 st, 1 lm] x12
(12 grupper med 2 stolpar) (BILD 3 & 4)



Varv 3: [3 st, 1 lm] x12
(12 grupper med 3 stolpar) (BILD 5 & 6)

Varv 4: Nu är det dags att göra cirkeln till en kvadrat!
4 lm (=1 dst), 2 dst, 2 lm, 3 dst, 1 lm (=första hörnet) (BILD 7)
[2 st i nästa lmb, 1 lm,2 st i samma lmb, 1 lm] x 2
Upprepa allt fyra gånger och slut varvet med en sm (BILD 8) 


Fäst alla trådar på baksidan och klipp av ändarna - färdigt!
Då är det bara att upprepa allt det här typ 95 gånger, beroende hur stor filt man vill ha. Jag valde att sy ihop rutorna, vilket var ganska tidskrävande. Det finns ett par varianter på hur man kan virka ihop dem, men jag tyckte inte att det gav ett lika snyggt resultat.

Mmm... sabotera mammas photo shoot!
Tagen på bar gärning!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad inspirerande, jag vill börja virka igen när jag ser detta! Kram Ingela

Maria Hellefors sa...

Hittade ditt fina mönster när jag googlade på mormorsrutor. Har virkat en bebisfilt själv enligt ditt mönster. Du kan se resultatet här
http://mariashemmagjorda.blogspot.se/2014/03/bebisfilt-av-mormorsrutor.html

Hälsningar
Maria

Anonym sa...

Verkligen en superfin filt du har gjort! Tänkte själv ge mig på att hinna göra en innan mina små tvillingar föds i början av april. Minns du ungefär hur många nystan du hade/färg? Vore såå tacksam för svar, gärna till min mail therese.ott@gmail.com

Fridens!